torsdag 2 december 2010

Lucka 2 "Näthatet"

Läste det Lina skrev på sin blogg om näthatet, och tänkte att jag också kan dela med mig lite av mina upplevelser.

Den här bloggen har inte varit så drabbad av näthat. Egentligen har det väl bara hänt en gång när en serietecknarkollega tyckte att jag hade gjort en äcklig serie (den som är med i babian.se nr 18).

På diverse forum kan man däremot råka ut för en hel del om, men där är det oftast lite som att gå in i en bur där alla vill slåss med varandra, så det går inte riktigt att ta andra på allvar, även när de menar allvar. Jag har bråkat med hur många antifeminister och rasister som helst de 13 år jag hängt på nätet.

I början av 00-talet hade jag en gästbok på min hemsida där vem som helst kunde skriva i. Det var rätt vanligt att man hade det på den tiden. Det var mest mina kompisar som skrev grejer till mig.

Sen la jag upp en serie jag baserat på en väldigt märklig dröm jag hade haft om bajs.


(Sida två ur serien)

Den här serien var tydligen väldigt provocerande för en snubbe, för han började skriva väldigt otrevliga inlägg i min gästbok. Först trodde jag att det var en "kompis" från gymnasiet som skrev de där inläggen för att vara "rolig" (han hade lite svårt med den mellanmänskliga kommunikationen, om vi ska vara diplomatiska), så jag kaxade tillbaka. Inläggen blev bara grövre och grövre. Tillslut så fattade jag att det var helt orimligt att ens den där killen från gymnasiet skulle kunna skriva såna hemska grejer. Inläggaren skrev nämligen väldigt detaljerat om hur han skulle ta reda på var min dåvarande flickvän bodde och ingående om hur han skulle tortera henne och sen våldta och mörda henne. Som ni förstår så var det inte särskilt trevligt och jag fick väldigt svårt att sova om nätterna och var liksom på min vakt hela tiden. Som att alla personer ute kunde vara han.

På nåt vis lyckades jag ta reda på hans IP-nummer och jag spårade det till VM-Data, där det visade sig att han arbetade. Jag mailade nån ansvarig där och efter ett tag fick jag ett mail om att de hade åtgärdat "problemet" och sen hörde jag inget mer från den där idioten. Efter ett tag tog jag bort gästboken helt, för jag ville inte vara med om något liknande igen.

Jag har lite svårt att förstå mekanismerna kring att vara så där otrevlig mot folk på nätet bara för att det är lätt när man är anonym (eller tror sig vara det). Jag tror inte att det bara är psykopater av Hannibal Lecter-typen som gör sånt, utan normalstörda personer också.

3 kommentarer:

  1. kan du inte länka till dessa två grejer? blir nyfiken.
    //fred

    SvaraRadera
  2. Vilka menar du? Linas och?? Jag slarvade lite med länkningen där... Oups.

    SvaraRadera
  3. hmm, min kommentar försvann tror jag? iaf, nu är jag med på noterna!
    /fred

    SvaraRadera