måndag 1 november 2010

"Metro är fega kräk"

Häromdan läste jag en väldigt rolig Rocky-stripp på dn.se. Martin skojade om att han är som mest kreativ när han mår dåligt, och att det säkert är "judarna på Bonnier" som ligger bakom att han mår som han gör, så det ska kunna tjäna en massa pengar på honom. Rocky går i bonnierägda Dagens Nyheter och ges ut på bonnerägda Galago Förlag... Förlåt, menade Kartago Förlag.

Tydligen publicerades strippen i papperstidningen redan i somras, men nu fick den en spinn på nätet och då fick de panik och tog helt enkelt bort just den strippen från The Matrix/Internet. Dagens Media rapporterar om det här.

Man kan ju undra om de tycker att Rocky är antisemit, eller är det Martin som är det? Eller vem är det? De vill ändå ha kvar serien. Den är ju trots allt Sveriges populäraste serie för vuxna utan förståndshandikapp. Och Bonnier (som ägs av några, men det spelar ingen roll vilka de är) får fortsätta tjäna pengar på serien. Jag tycker det är fine. Bra. Dagens Nyheter är bästa dagstidningen och jag är själv utgiven på Kartago. De får gärna tjäna pengar på mig (vilket de knappt gör iofs, men nu ska vi inte prata försäljningssiffror här, eller hur dåliga ni varit att klicka på länken i högerspalten som går till bonnierägda Adlibris där ni faktiskt kan köpa min roliga bok till ett förmånligt pris). Jag säger inte att ni är snåla som... smålänningar, men nåt är det med er ovilja att avvara några kronor på den kultur jag producerat för att göra er glad i hjärtat.

Men, en annan "rolig" grej är ju att bonnierägda Stockholm City idag under sin nya spaningsvinjett (ni vet "spana" som i att prata om triviala trender i samhället) har valt att ha en svältande auschwitzfånge som figur!

Kolla själva!



Det är ju fakking jävla Maus!!



Hur i kukfittan tänkte de här egentligen? Min teori är att de antingen har en jävligt ironisk humor. Att Erik Haag har fått komma in och bestämma. Eller så handlar det om ren jävla okunskap. Maus är en milstolpe inom seriekonsten och har fått Pulitzerpriset. Tecknaren borde rimligtvis känna till den serien. Jag vet inte hur många gånger jag försöker få andra tecknare att förstå vikten av att vara allmänbildad för att kunna vara en bra illustratör. Shit asså.

Och som det inte var nog med kaos idag. Förra veckan var sista veckan Elvis gick som serie i Metro. Jag är inget fan av strippserien, men jag gillar de längre serierna i Elvis serietidning (I do, it's true). I Metro brejkade både Elvis och framförallt Rocky. Jag och många andra serietecknare var rätt spända på att få se vilken ny tecknare som skulle få chansen att kanske slå igenom på bred front i Metro nu. Men vad gör de? De tar in "Norges största serietecknare" Frode Øverlis skämtrutegrej "Inrutat" istället. Frode är sjukt etablerad redan med sin fotbollsserie Pondus. Han har till och med en egen serietidning i Sverige och har haft det i flera år. Metro är fega kräk.

Vad de skulle ha gjort, om de visste sitt bästa, hade varit att ta in en serie om en 20-nånting nydumpad kille som bor i andra hand med sin killkompis i Stockholm!

2 kommentarer:

  1. http://www.newsmill.se/artikel/2010/10/19/n-r-israeler-och-judar-h-cklas-struntar-liberaler-i-yttrandefriheten

    SvaraRadera
  2. Ja du vet, såna där fabeldjur är sååå ute nu ... ja om de inte är grodor och kråkor ... i kombination!

    SvaraRadera