torsdag 18 november 2010

Day 05 – Your definition of love

Jag kan inte direkt säga att jag har någon uttänkt definition av kärlek. Jag är dessutom ganska lättpåverkad av andra människors åsikter när man pratar om såna här saker. Säger nån att man ska vara polly så svarar jag "Ja, det låter rimligt". Säger nån annan, "Nej, man ska vara kär i sexiga ABS-plastbitar som via sin snillrika konstruktion kan kombineras på flera olika sätt så att man bygga små gulliga hus eller rymdstationer eller vad man nu än kan komma på", så svarar jag, "Hell yeah!"

Men jag tänker bryta upp det hela i vilka/vad jag älskar.

Jag älskar mina föräldrar på ett sätt. Jag älskar mina systrar på ett liknande sätt. Men det betyder inte att jag tänker på dem hela tiden eller vill vara med dem hela tiden. Faktum är att jag vill vara med dem rätt sällan. De första 20 åren av mitt liv hade jag ju ändå dem runt mig hela tiden, så en paus på 20 år borde vara rimligt...

Jag älskar inte min kompisar. Jag gillar dem och några av dem tycker jag till och med om att hänga med ibland. Vissa av mina kompisar har jag även legat med, men jag älskar dem ändå inte.

Jag älskar inte mat, men jag måste äta varje dag. Jag gillar att äta, även om det är problematiskt för att jag hade ätstörningar som tonåring.

Jag brukar älska mina flickvänner. Då tänker jag väldigt mycket på dem hela tiden och så vill jag träffa dem fast jag inte har tid eller egentligen lust att träffa dem.

Jag älskar mig själv. Jag tycker att jag är toppen. Jag tänker väldigt mycket på mig själv. Gillar att titta mig i spegeln. Gillar att ta på mig själv. Jag gillar det mesta med mig själv, även om jag gör bort mig ibland. Det bara adderar till charmen som är Mikael Sol.

Serier. Jag älskar serier. Serier är grunden till hela mitt liv. För mig är serier vad goth är för gothare. Vad barn är för pedofiler. Vad tepanyakihällar är för kineser och rika Stockholmare.

5 kommentarer:

  1. ååh jag tycker det är så sjukt intressant med hur folk ser på kärlek! jag har hittat mitt kall! jag vill skriva en överanalytisk bok om kärlek. sund realism på gränsen till bitterhet (eller tvärtom) blandat med kär på gränsen till psykiskt sjuk (eller tvärtom). vara med i Go'kväll som amatörfilosof och prata om min bok och mitt förhållande till mig själv! eller så räcker det med ett blogginlägg. jag kanske överskattar hur intressant jag egentligen är.

    SvaraRadera
  2. Kärleken är en bankett som vi livnär oss på.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar min familj och några av mina vänner som jag liksom räknar till min familj. En partner blir ju typ också som en familj, så enkelt sätt kan man säga att man älskar sin familj. Och jag är ju också en del av familjen. Dock älskar jag inte Familjen, men han är rätt catchy att lyssna på då och då.

    SvaraRadera
  4. Lullis: Du kanske kan få inspiration av "Kärlek: en betraktelse" av Alain de Botton.

    SvaraRadera
  5. Sol: då vill jag hellre att det ska vara en buffe där en får välja allt själv!

    Anonym: hmm kanske det. det är alltså nån som skrivit min bok redan?

    SvaraRadera