tisdag 2 november 2010

Anledningen till Jimmies hat

Jag har just fått ta del av hemliga dokument i form av gamla My Little Pony-dagböcker skrivna av en ung Jimmie Åkesson där det tydligt framgår att hans xenofobi och framförallt rädsla för mörkhyade afrikaner bottnar i första gången han såg Scary Spice i videon till hitlåten Wannabe.

Jag kan även avslöja att detta är anledningen till varför han hatar rödhåriga sexiga damer (Ginger Spice), rika sura kvinnor som är tillsammans med otrogna män (Posh Spice), vuxna som tror att de är lolitas (Baby Spice) och sportande före detta missbrukare (Sporty Spice).

I dokumentet framgår det även att han tyckte bäst om Joey i den för vita ariska män enormt populära teveserien Blossom. Där har han och jag faktiskt något gemensamt. Hur många gånger har man inte i sin ungdom (dvs senaste i fredags) legat och onat till inspelade VHS:er där han charmar loss (svaret är något i stil med "väldigt många gånger", men jag kom inte på någon roligare formulering just nu)?



Jag såg faktiskt den här videon första gången den visades i svensk teve. Det var på ZTV i programmet "Tyck till" där tre musiker fick säga om de tyckte att en låt var en flipp eller en flopp. Jag trodde verkligen att Spice Girls skulle bli en flopp, men jag hade fel. Jag var 15 då (det var 1996) och borde vetat bättre, men nej. Istället satt jag hemma, lyssnade på Kent och tänkte att ingen någonsin skulle älska mig.

Regn slickar hela staden som en fuktig kall tunga. Allt är asfalt. Smutsigt vatten för lyktorna att spegla sig i.

Nä, nu tänker jag duscha bort det här. Tror det kan ta ca tre timmar.

4 kommentarer:

  1. Fan, jag är ju bäst. Detta är guld. Jag bara serverar guld hela dagarna.

    SvaraRadera
  2. Jag såg videon i samma program (hette det inte Tryck till?) och var helt säker på att den skulle floppa hårdast. Jag var dessutom 18 och borde verkligen ha vetat bättre. Men jag satt visst också hemma och lyssnade på Kent. Där ser man.

    SvaraRadera
  3. Ja, tänkte att det kanske hette "Tryck till" eftersom man skulle trycka. Borde ha googlat. Det hade inte ens varit svårt.

    Men nu tänker jag inte redigera texten, för det vore censur! Måste ju tänka på att vi ska bevara yttrandefriheten!

    SvaraRadera
  4. Håller med. Det handlar ju om att ta ställning.
    Sedan kan man ju tycka att det inte borde ha hetat varken tryck eller tyck till. De där crazy, kreativa mediakidsen på ZTV borde ju kunnat komma på något annat.

    SvaraRadera