lördag 20 november 2010

Åkte på spö idag

En konstig grej som hände mig idag nere i gången till tunnelbanan i Gamla stan var att en kille, typ 35, slog till mig i sidan med sin smalarm när jag gick förbi. Det var rätt trångt med folk, så jag tror han gjorde det för att han trodde att jag skulle råka gå in i honom. Grejen är att jag alltid rör mig med samma precision som en elegant alv och hade således flera millimeter till övers.

Först reagerade jag inte på det han gjorde, men när jag sen satt på tåget så blev jag ganska irriterad. Det gjorde inte ont eller nåt, men det var en så jävla onödig grej att göra. So what om man skulle råka gå in med axeln i nån, man behöver ju inte utgå från att det ska ske genom att slåss. Han var dessutom en rätt liten snubbe som såg så där grå och tråkig ut som "snälla killar" brukar göra. Alltså en person som man i vanliga fall inte tror slår andra förutom möjligtvis sin fru.

Som ni märker är jag fortfarande rätt sur på honom. Jag vet ju inte om den här typen av killar slår sina fruar. De kanske bara slår förbipasserande och det kanske är bättre om det är så.

Men, eftersom han var en liten tönt så undrar jag vad som hade hänt om han hade gjort samma sak med en mer lättantändlig snubbe. En sån som tränar mycket, har ett stressigt otacksamt jobb och som när som helst kan snappa och verkligen göra sönder små töntar som slåss med sina smalarmar? Han hade ju åkt på fett med spö, förmodligen, och det är ju läskigt det med.

Jag ser mig inte som en våldsam person, men det finns tillfällen då jag verkligen velat slå någon hårt, och det är en otroligt märklig känsla som jag länge inte velat känna mig vid att jag drabbas av ibland (om än väldigt sällan), men jag tror det är viktigt att våga erkänna den sidan av sig själv, även om man har en självbild som inte passar ihop med den.

3 kommentarer:

  1. Han trodde väl att du var en lantis. Mej småhackar de alltid på när jag åker tunnelbana. Man får tydligen inte stå på vänster sida i rulltrappan. Eller om det är höger. Dom småslår på en om man ställer sej fel.

    SvaraRadera
  2. Åke: VARFÖR står du på FEL sida?! Det finns ingen som helst mening med att STÅ på FEL sida.
    Det är ju "the fast lane" för alla som har bråttom. Stå aldrig där mer.

    Micke: Den typ av problematik du beskriver kommer att vara ett minne blott när du flyttat till Malmö. For reals.

    SvaraRadera
  3. I Stockholm står man till höger, så att folk kan passera på vänster sida. Otroligt praktiskt.

    I Tokyo står man dock på vänster sida. Gissa om jag var irriterad över att alla stod på fel sida där?!

    SvaraRadera