onsdag 27 oktober 2010

Stå upp för dina rättigheter mofos

Äh, glöm förra inlägget. Vet inte vad jag tänkte på egentligen.

Ikväll har jag varit på standup för första gången i mitt liv. Eller, det var en ståuppare på releasefesten för Till alla jag nuppat med som jag tror Kartago hade fixat dit utan att först rådgöra med mig. Han drog ett skämt som var ungefär så här, "Jag är feminist. Jag vet vad feminism står för, F är för Fitta, E är för..." och nånstans där fick jag en blackout för jag förstod inte vad det var som pågick.

Men ikväll var jag alltså på standup. Det var på ett ställe vid Medborgarplatsen och det hela gick ut på att ganska oerfarna ståuppare fick fem minuter på sig vardera att köra sin grej och sen fick vi i publiken rösta fram en vinnare. De flesta var faktiskt rätt bra. Jag var mest orolig för att nån skulle vara nervös och glömma sina skämt, men det hände inte. Det som däremot hände var att den sista ståupparen som var en rätt snygg tjej och som anspelade rätt mycket på att hon skulle runka av dem som röstade på henne hamnade i en häckelkonflikt med en snubbe i publiken som inte var särskilt snygg och som verkade ha en hel del problem med de sociala spelreglerna. Han hade uppenbarligen nån slags diagnos eller var lite efter. Hon började i alla fall berätta för alla hur ful och äcklig han var, varpå det blev en tyst och obekväm stämning i lokalen. Hon kom helt av sig dessutom så det blev helt misslyckad. Jag har lite svårt att förstå det roliga i att göra ner andra. Har själv varit med om det på olika arbetsplatser att det kan finnas en jargong som innehåller en massa härskartekniker och ren mobbing som en slags form av humor. Otroligt obehagligt. Det är ju bättre att vara snälla mot varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar