fredag 29 oktober 2010

Micke Sol pratar dejting

Jag har gått och börjat tycka att det här med dejting blivit väldigt svårt. Det är inte svårt för mig att få till en dejt, det är inte det som är problemet. Utan det forcerade i att dejta. För mig rör det sig ofta om personer jag träffat via denna blogg, twitter eller nån kompis kompis. Rena dejtingsidor har jag helt lagt av med för det är en sån enorm återvändsgränd eftersom de flesta där bara klarar av kortvarig bekräftelse.

När man dejtar nån man inte känt sen ett tag innan så ska man känna så mycket så snabbt och ens känslor ska hela tiden analyseras. Tvångsmässigt. Jag tror inte jag är ensam om att känna så här.

Jag ska använda mig själv som exempel. Det går oftast till på samma sätt för mig varje gång.

Första dejten.
Förra gången jag var singel så brukade första dejten innebära en fika eller en öl på stan, alternativt en promenad.

Den här gången har jag övergått till att bjuda på middag hemma hos mig eller komma över och laga middag hos dejten.
Man dricker lite vin. Det blir sent. Vi kommer överens om att sova tillsammans och sen knullar vi. På morgonen äter vi frukost tillsammans.

Andra dejten
Är mer eller mindre likadan som första dejten.

Tredje dejten
Är mer eller mindre som första och andra dejten förutom att jag inte längre vill ha sex med personen.


Fjärde dejten

Existerar inte.

Det här är ju ett skitdåligt upplägg. Totalt ospännande och med bristande dramaturgi. Det är som Transformers 2 där man redan i inledningen får se en stor jävla robot och sen blir man inte överraskad av nånting i resten av filmen.

Jag gör ju så här av uppenbara skäl. Hålet i mitt hjärta är för otåligt. Det vill läkas på direkten. En quick fix. Men sånt måste ta tid. Och när man märker att ens beteendemönster inte gynnar en, då är det hög tid att bryta det. Sakta ner tempot och vänta in sig själv.

Nu har jag pratat dejting som något negativt. Så behöver det så klart inte vara, men jag tror att många dejtar på ett sätt som inte är särskilt konstruktivt. Det är ett slit och släng-dejtande. Det jag i boken kallar för "Löpande bandet". Hela tiden ska folk bytas ut och ersättas av nya att dejta. Jag tror inte att det rör sig om en rädsla för att binda sig, men nån form av osäkerhet är det säkert ett uttryck för.

Sen är det ju också så att det är svårt att hitta någon som man verkligen klickar med. En som är på samma våglängd som man själv är på och där kemin funkar.

8 kommentarer:

  1. Jag vet precis vad du menar med löpande bandet-dejting. Var precis likadan själv tidigare. Jag avverkade - förbrukade - dejter på löpande band, kändes som att jag sprang stafett mellan promenaderna/kaffekopparna/vinglasen men det är inte bra för själen. Man blir tom, kall och avtrubbad av det beteendet, det blir som ett missbruk och börjar man blanda in sex blir det ännu värre.

    För övrigt tror jag att du har en bra poäng i det där med dramaturgin. Den är viktig. Det är därför första dejten alltid ska vara opretentiös och simpel, så det kan bli bättre sen. Man måste ju ha något att se fram emot. Är man ute efter något seriöst är ligga på första dejten helt oacceptabelt!(!!!)

    Jag hade en vän som brukade förlägga första dejten på Skansen. Alltid. Han resonerade så att om han kunde gå på Skansen med en tjej i några timmar utan att vilja ta livet av sig, då måste det vara en bra tjej.

    SvaraRadera
  2. Oj, Skansen! Där är det ju svårt att bara dra ifrån situationen också om man får panik över att det går dåligt med dejten. Fast det är det ju även när man är hemma hos någon eller har någon på besök.

    Jag tror att en promenad eller en fika på ett kafé är rätt bra. Absolut ingen alkohol.

    Det som är bra med just promenader för mig är att om det blir tyst så kan man alltid prata om något man ser i omgivningen.

    På vissa fik kan det vara lite för slamrigt och jag kan då tappa fokus. Särskilt om det kommer in nån person som beter sig jobbigt.

    SvaraRadera
  3. jag önskar att jag kunde retweeta allt detta. eller inte tweeta. men ja, du fattar. måste sluta ligga med folk första gången man träffas, blir bara fel.

    SvaraRadera
  4. Finns ju en twitterknapp under varje inlägg! Kanske inte syns på Iphone iofs.

    SvaraRadera
  5. ok, en fråga då. Jag träffade på en kille ute på krogen, vi hånglade lite den kvällen men gick hem till var och en. Vi bytte nummer och gick på dejt. Jag följde med honom hem, MEN vi hånglade bara. Jag ville ligga, men jag kände ganska starkt att han bara ville hålla sig till hånglet, även om vi var sjukt kåta båda två. Hur ska jag tolka detta? Har diskuterat med lite vänner och kom fram till att 1. antingen har han issues eller 2. han är ute efter nåt mer seriöst. Jag vet att han är en seriös person och har haft väldigt långt förhållande innan, men kan det vara så att han inte vill ha mig alls? Jag tror inte egentligen på att han inte vill ha mig, med tanke på att han visar intresse och hur han är mot mig osv men jag vet inte riktigt hur jag ska fortsätta med detta. vad tror du?

    SvaraRadera
  6. Kristina:
    Hur var det när ni hånglade? Tog han initiativ till kyssar, eller fick du stå för det helt själv? Man märker ju rätt lätt om nån bara hånglar med en för att den inte vågar säga ifrån och kanske inte vill såra en.

    Min spontana tanke är att han nog bara vill ta det lite lugnt för att han är seriös. Om det är så så är det ju i alla fall en bra grej. Stressa inte. Men det är så klart svårt att hålla emot om man är sketakåt och gillar nån.

    (nu skulle det sitta fint med ett avslutande "Eller så är han bög!!!!", men jag tänker inte sjunka så långt)

    Hoppas det går bra med den där killen om det är det du vill!

    SvaraRadera
  7. Ja, det var han som tog initiativet, båda gångerna, men jag har på känn att det är nåt som inte stämmer ändå. Får se helt enkelt hur detta slutar, men tack för din spontana tanke, den lugnade mig lite...

    SvaraRadera
  8. haha! det här var så roligt att jag inte kunnat sluta skratta sedan transformers2 jämförelsen, och därför inte läst vidare och/eller vet inte vad det hela inlägget egentligen handlar om.

    SvaraRadera