tisdag 5 oktober 2010

Män på flyg



Nu ska jag gnälla lite över hur främst gubbar beter sig på flyg. Lite rasistiskt kanske det kommer att vara, men jag har noterat en viss skillnad mellan olika nationaliteter, om än små. Det var några år sen jag flög inrikes i Sverige, så jag minns inte riktigt hur vi svenskar är.

Min resa till och från Indien innebar hela sju (7) stycken flygningar.

Dit
1 Flyg till Moskva från Stockholm (Aeroflot)
2 Flyg till New Dehli (Aeroflot)
3 Flyg till Bangalore (SpiceJet)

Hit
4 Flyg från Trivandrum till Chennai (Air India)
5 Flyg till New Dehli (SpiceJet)
6 Flyg till Moskva (Aeroflot)
7 Flyg till Stockholm (SAS)

På flyget till Moskva var det så klart rätt mycket ryssar. De är ganska bra på att sätta på sig säkerhetsbältet och föra upp stolsryggen och inte hålla på att fippla med handbagageluckorna hela tiden. Vissa gubbar har rätt bråttom med att sätta på mobilen innan man egentligen får det när man landat. Jag hittade dessutom en fimp inne på toan på flyget till Dehli, men det vet jag inte vem det var som rökte. Kan ha varit jag lika gärna.
På flyget hem från Moskva var det några av gubbarna som började smygsnapsa medhavd sprit vilket gjorde dem rätt skräniga efter två timmars supande, men de var trevliga så det kändes lugnt.

Indier var väldigt avslappnade med att flyga och hade ingen större respekt för flygvärdinnorna eller reglerna ombord. Vissa gubbar hade jävligt bråttom med att komma ombord på flyget. De knuffade sig fram och var allmänt jobbiga. Någon större lust att stänga av sina mobiltelefoner verkade flera inte ha för jag hörde hur det kom sms under samtliga inrikesflygningar i Indien. Flera tog även av sig bältet så fort hjulen nuddade marken första gången, trots att det är nere på marken man kan krocka med en massa olika grejer. Tror det här har att göra med att de tror på återfödelse...

Det här är i alla fall saker jag stör mig otroligt mycket på. Det är främst gubbar som sysslar med dem, även svenska affärsmän är bra på att stressa och inte följa de enklaste av regler. Mobiltelefonen måste verkligen sättas direkt när man landat. Att vänta fem minuter är otänkbart. Jag har visserligen en teori om att många äldre helt enkelt inte vet hur man stänger av en mobiltelefon och därför inte gör det. Men mest tror jag att de inte kan låta bli att sms:a, eftersom det är en så cool grej att göra när man är gammal (dvs 40-65).

Sista grejen jag stör mig på är att när planet har stannat så ställer sig alla upp i gången, fast det brukar ta typ tio minuter innan dörrarna öppnas. På många flygplan innebär det att man måste stå böjd under bagageluckorna vilket inte är det bekvämaste. Varför inte bara sitta ner i lugn och ro? Det gör jag. Det funkar hur bra som helst.

Jag menar, har man flygt mer än en gång så borde man rimligtvis känna till hur det fungerar och är det första gången man flyger så borde man ju lyssna på instruktionerna. De är superenkla.

Fast jag misstänker att folk inte gör fel med flit, utan att de helt enkelt är så pass korkade att de inte fattar bättre.

Jag vill även skriva lite om de olika flygningarna eftersom jag är ganska flygrädd.
Aeroflot landar sina plan jävligt hårt och bestämt. DUNS säger det och så är det en kort inbromsning och så svänger de av landningsbanan. Känns rätt bra.

SpiceJet höll på med sin inflygning rätt länge på väg till New Dehli. Vi var tidiga så vi fick flyga några varv runt flygplatsen, men sen var landningen väldigt lätt och smidig.

India Airs landing minns jag inte så den var nog smärtfri.

SAS däremot. Under starten så skakade planet till några gånger rätt hårt innan det lyfte och landningen på Arlanda var väldigt skakig. Kändes som att man satt i ett plan av papper. På nåt vis känns det också rätt typiskt svenskt. Lite så där osäkert som vi är. Man fegflyger lite vilket inte är helt bekvämt., men jag vill nästan minnas att det brukar vara lite skakigt att landa på Arlanda.

4 kommentarer:

  1. Alltså, de där som har bråttom bråttom av planet måste ju vara samma typer som bara måste rusa ut ur biosalongen i samma ögonblick som eftertexterna börjar rulla. Har aldrig förstått mig på dem.

    SvaraRadera
  2. Det bästa är när det är filmer som man får ett litet bonusklipp efter eftertexterna. Då blir jag alltid lite varm av tanken att stressarna gått miste om något (även fast bonusklippen oftast är totalt poänglösa).

    SvaraRadera
  3. Nu sitter jag här och skrattar för mig själv, jag skrev ett överlappande inlägg för ett tag sen, men då tog jag bara upp beteendet INNAN själva flygningen, att folk STÄLLER SIG I KÖ till gaten typ en timma innan det är dags att borda. Man ba': Är de rädda att planet ska åka ifrån dem? Tror de att flygbolaget sålt fler biljetter än det finns platser och kommer köra någon sorts management by Havet Stormar? Mycket, mycket märkligt.

    SvaraRadera
  4. Ja, det där är konstigt. Man har ju bokade platser, ändå ska folk stressa på.

    Jag var med om en tjock indisk gubbe som knuffade bort folk i Jalla Jalla-stil för att komma först ombord på planet. Väldigt märkligt.

    SvaraRadera