måndag 11 oktober 2010

Alla andra har barn

Jag är 29 och ett halvt. Flera av mina jämnåriga kompisar är gifta och en efter en skaffar de sitt andra barn. Hur hamnade jag på efterkälken i livsracet? Jag känner mig verkligen inte redo för att skaffa barn (rent praktiskt är det ju svårt utan en som kan vara mamma, även om alternativ finns). Äktenskap är jag dessutom emot om det inte rör sig om att hjälpa papperslösa flyktingar.

Jag är inte helt säker på att jag ens vill ha barn. Hade man frågat mig när jag var liten hade jag varit helt övertygad om att jag skulle ha barn och vara gift när jag var 25. Då trodde jag även att jag skulle ha körkort när jag var 18 samt gjort lumpen... Men jag fick frisedel pga min kraftiga panikångest jag hade i den åldern och bilkörning är inget jag direkt brinner för, även om jag mer och mer börjar känna att det vore praktiskt. Jag skulle exempelvis vilja kunna åka till landet när jag känner för det, utan att vara beroende av att nån måste hämta mig vid busshållplatsen i Alfta.

Överlag kan jag inte komma på nåt som är särskilt vuxet med mig. Det verkar så otroligt tråkigt att vara vuxen. Jag vill leka hela livet. Under ansvar så klart.

7 kommentarer:

  1. Jag tänkte ungefär samma när jag var 25... men kom bara mer och mer efter i livsracet... Sedan gav jag upp... Har insett att jag aldrig kommer in i det där... att det inte finns något för mig att hämta där.

    Nu är jag mycket äldre och ohjälpligt akterseglad... Har faktiskt körkort, men ingen bil (har inte råd) så trots kortet så kan jag inte dra iväg som jag vill... :-(


    Nåja... jag kan käka choklad på Lördag i alla fall... Det är åtminstone något.

    SvaraRadera
  2. Alfta?! Jag ska åka hem till Alfta (Långhed) imorgon. Jag ska bre mackor till min morsa som fått salmonella.

    SvaraRadera
  3. Choklad är bra!

    S-V: Nä, tråkigt med din mamma! Hoppas hon blir frisk snart.

    SvaraRadera
  4. När jag var liten var jag fast inställd på att jag skulle bli utrikeskorre, plugga journalistik i Göteborg och sen ut i världen. Nu läser jag lagar och paragrafer i Stockholm. Mina barndomsvänner har köpt hus, skaffar barn och gifter sig med hockeyspelare och undrar när jag ska bli mamma. Jag vill ju inte riktigt ha barn, tror jag iaf.

    SvaraRadera
  5. Min senaste kärlek är gift och har två barn nu. Jag har inte ens varit kär sedan honom.

    SvaraRadera
  6. jag var på dop igår och glömde att vuxna ska ha svarta strumpor eller åtminstone strumpor i samma färg på båda fötterna. sen råkade jag ställa mig längst fram i kön till kakorna och tårtan tillsammans med alla barnen och inte för än ännu senare kom jag på att jag var en av dom vuxna och borde gå runt och lite stelt ta dom andra vuxna i hand. efter detta råkade jag berätta för några av dom andra vuxna att jag glömt bort att jag var vuxen. då log dom lite stelt och började gulla med bebisen istället.

    SvaraRadera