onsdag 8 september 2010

Kunskap i sig är obsolet

Det är lite konstigt hur man beter sig gentemot främlingar ibland.

Igår skulle jag lämna tillbaka en bok på stadsbibblan. Före mig i kön till droiden som man kastar in böckerna till stod en man som var närmare 40 än 30. Han hade ruffsigt hår, glasögon med markerade bågar, sliten kavaj och sliten t-shirt på sig. Allt gick i bruna nyanser. Ja, ni vet typen. Män som läst/läser på högskola och tänker väldigt mycket.

Han hade två kassar med böcker i som han skulle lämna tillbaka. Av nån anledning så la han inte i dem särskilt fort, och några la han åt sidan ett tag. När kassarna var tömda plockade han fram sin enorma ryggsäck, ni vet en sån som snubbar på KTH har. De är jättefula avlånga historier. Jag fick en liknande i julklapp av mina föräldrar när jag gick på Beckmans, jag ba "Skämtar ni? Vill ni aldrig att jag ska ha sex igen?"

Den här typen av män har så klart sex. Men den typen som kostar pengar. Relationer är för svårt för dem och tar för mycket tid från deras tänkande.

Han blev i alla fall lite stressad av att jag stod bakom honom, så han vände sig om och sa, "Ja, jag har ju en del böcker med mig. 43 stycken. Jag är Stockholms flitigaste låntagare". Han kunde inte låta bli att låta lite stolt över det han just hade sagt.
Jag svarade, "Ja, det är ju bra det. Bra för miljön." Jag ångrade det sista i samma andetag som jag sa det, men jag har aldrig varit bra på att improvisera fram smarta svar så där på stående fot.

Han fortsatte, "Den man som läser tre böcker i veckan är en klok man."
"Ja-a..." svarade jag lite tvekande för jag har ingen koll på om tre böcker i veckan är mycket eller lite. Testade han mig? Jag kände hur min kuk krympte.

"Men kunskap i sig är obsolet så klart", sa han och återupptog återlämnandet.
"Hehe", svarade jag så där artigt stelt som man gör när man inte fattar vad den andre sagt. Var det ett citat?

En bibliotekarie kom förbi och berättade för tjejen bakom mig att det fanns en till droid att lämna in böcker till runt hörnet, så jag följde efter henne. Hon hade bara två böcker. Sen fick jag lämna in min pocketbok och därefter gick jag ut i världen, eller Odenplan menar jag. Jag var hungrig men hade inga pengar på mig så jag åkte hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar