fredag 6 augusti 2010

Tänk om jag jobbade för SL

Ibland tänker jag att jag ska bli busschaufför. Att jag skulle vara en trevlig sådan som kör lugnt och fint. Okej, jag har inte ens vanligt körkort, men sånt går säkert att fixa. Jag har kontakter i Fittja.

Men sen kommer jag ihåg att jag jobbade som tågvärd och konduktör på pendeltågen i Stockholm när jag var 19 och att jag var sjukt hård mot passagerarna då, för det var det enda rimliga sättet att hantera folk på.

Det vanligaste jag råkade ut för när jag var konduktör nere vid Nynäshamn var att äldre gubbar låtsades att de inte hade SL-kort och att jag var tvungen att jiddra med dem i några minuter innan de motvilligt visade dem. Rätt snart så blev jag så där sur och sa som en irriterad förälder till ett bråkigt barn, "Jaha, men då kommer vi inte åka en centimeter till förrän du visat ditt jävla kort". Det näst vanligaste var att behöva väcka narkomaner på slutstationerna, eftersom de ibland blev väldigt aggressiva och jag är ju av naturen en klen stackare.

Jag jobbade bara några månader där för jag tyckte det var för dålig stämning, men det var najs att tjäna 20 papp i månaden i den åldern. Nästan allt mitt Lego härstammar från den tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar