tisdag 10 augusti 2010

Du är kanske också självbiograf

I början när man träffar någon man inte känner sen innan så projicerar man gärna en massa fördomar eller idéer man har på den personen om hur denne säkert är. Många kallar detta för att vara en människokännare.

Jag säger inte att det är fel eller konstigt att man gör så. Jag gör det också. Du lär göra det med. Man gör ju gärna så med idoler också. Min lillasyster och miljoner andra småtjejer älskade killarna i Backstreet Boys genom projiceringar de själva stod för och så klart även de som deras PR-folk låg bakom, det vi kallar image.

Grejen med Backstreet Boys var att ingen tidigare hade sett så pass unga vackra män både sjunga och dansa rytmiskt till musik med sådan inlevelse.
De hade lite olika tilldelade egenskaper så klart för att hjälpa oss lite på vägen så att vi skulle kunna få välja en bakgatspojke just för våra projiceringar. Nick var gulliga lillkillen, Kevin den äldre mystiske, A.J. den tuffe, Howie den bögiga och Brian den totalt poänglösa (han var bara narkomaner och utvecklingsstörda kära i). Dessa egenskaper säger egentligen inte så mycket om deras verkliga personer, men skapade ett utrymme eller låt oss säga "ett hål" som vi sen kunde fylla med de övriga egenskaperna vi så längtade efter. Vissa kanske vill kalla detta fenomen för ytligt och falskt, men jag väljer att kalla det för "den perfekta pojkvännen".

Som självbiografisk serietecknare råkar jag ofta ut för att folk har en bestämd bild av hur jag är utifrån de serier de läst med mig i. Inte heller detta är konstigt eller fel, tycker jag. Själv gör jag det inte med andra serietecknare, för jag har ju inblick i processen och vet att det bara är delar man visar upp, oftast tillskruvade, och i mitt fall oftast dämpade och förmildrade.

Med serierna kan vi styra bilden av oss själva utåt, och det är viktigt att tänka på hur man gör det så att man inte hamnar i problem senare. Det här gäller så klart även alla som bloggar, twittrar eller är personliga på Facebook med mera. Ni är alla här ute på nätet och skriver självbiografiskt, och även om den bild ni sänder ut av er själva inte stämmer överens med hur ni är away from keyboard så är det ändå en del av den stora summan som är vår personlighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar