måndag 26 juli 2010

You are my sister and I love you. May all of your dreams come true

När jag var 19 sommarjobbade jag på ett lager tillsammans med ett gäng gubbar som var runt 60 bast. Den yngsta av dem var väl 50 nåt och han berättade att han och hans polare i Södertälje brukade gå till en bög som de kände och knacka honom. Alltså slå honom på käften. Han berättade det med samma leende som jag har när jag pratar om hur mycket jag gillade Transformers som barn.

Jag blir glad när bussen kommer och den har regnbågsflaggan på sig. Det är rätt häftigt att bo i ett land där snuten inte systematiskt trakasserar och misshandlar homosexuella och jag är stolt över mina vänner och släktingar som är homo, bi, trans eller vad de nu väljer att kalla sig. Men de friheter de har har de kämpat länge och hårt för och om inte arbetet fortsätter så kommer de att tas ifrån dem, precis som homosexuella inte längre kan gifta sig med varandra i Kalifornien.

I Sverige har vi Sverigedemokraterna och liknande organisationer som aktivt kämpar för att förföljelsen av människor som inte tillhör deras norm ska öka. Det här måste vi ständigt vara vaksamma mot och Prideveckan är ett utmärkt tillfälle att visa att vi inte tolererar deras intolerans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar