onsdag 9 juni 2010

Hedersvåld och illustration

Här är lite illustrationer jag gjorde i början av året till en bok från Kvinnors Nätverk som handlar om deras stödverksamhet SystraMi som är till för unga tjejer som är utsatta för hedersförtryck.

Det var sjukt roligt att rita tonårstjejerna på omslaget. Jag lät min inspireras av Jamie Hernandez som är kungen på att rita tonårstjejer och så tänkte jag mycket på de tjejer jag själv är uppvuxen med i Vårby Gård och i Alby.


(det var inte meningen att peka fingret här, men vi kan säga att jag gör det mot alla dem som förtrycker sina döttrar, systrar, släkt och vänner pga rubbad hedersuppfattning)


Här tänkte jag en del på Frank Millers Sin City. Alltså, det är inte dirket meningen att det ska synas vad jag tänker på, utan det är mer att jag tycker det är bra att tänka på andra tecknares grejer och sen rita något eget.


3 kommentarer:

  1. stilrent och jätte fint!
    jag är jätte rädd för sådna där hjärtkuddar.

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Ja, de där hjärtkuddarna är döden.

    SvaraRadera