onsdag 16 juni 2010

Det som inte fick ske!

Igår hände det som inte fick hända! Jag gjorde bort mig kapitalt inför flera av Egmonts redaktioner. Det rörde sig om en grov språkförbistring. Jag skulle gå och hämta frukt ur en fruktlåda, men hittade ingen. Då tipsade några mig om att det fanns en låda i repan. Jag började bege mig mot repron... "Nej, vart ska du?!", ropade de andra. "Till repan", svarade jag. "... eh... Var ligger repan då?", fortsatte jag med lite osäker röst. Alla trodde att jag drog ett ironiskt skämt. Att jag var så där smart som jag är, så jag fick inget svar.

Istället fick jag gå tillbaka till jobbdatorn och googla på "repan slang" och det visade sig att "repan" betyder receptionen. Jag kände mig så himla bortgjord så jag struntade i att gå dit helt och hållet. Otroligt fruktlöst.

Resten av dagen fortlöpte med att folk som inte pratat med mig tidigare kom och frågade var olika saker låg, typ köket och hallen. Det verkade som att jag hade skapat ett för dem väldigt roligt internskämt och att de äntligen fick vara lika roliga som jag.

Ja, det är inte lätt att vara från invandrarförorten alla gånger. Jag kan knappt mitt eget modersmål.

Efter mobbet... förlåt, jobbet, så gick jag och en annan serieskapare till Carmen där jag åt en hamburgetallrik och drack fem öl. Sen kändes det bättre.

Om ni har några favoritslang, så dela gärna med er av dem!

Här är några jag gillar:
Mojäng - teknisk pryl
Gitta - gå iväg
Balle - betyder penis i Stockholm med stjärthalva i Skåne
Turkdusch - när man använder deo istället för att duscha. Vanligt efter gympan.
Kinesa - sova över hos någon lite oväntat, typ om ens tjej dumpat en
Fett soft - jag använder detta dagligen när folk frågar hur läget är. "Fett soft", svarar jag vilket betyder att det är lugnt och bra.

3 kommentarer:

  1. Balle betyder också "testikel" på rikssvenska.

    SvaraRadera
  2. ...vilket kan ge vissa underliga associationer när nån stockholmare säger "å så körde ja in hela ballen i 'na!"

    SvaraRadera
  3. Jag känner till detta men har stora problem med att acceptera det, vilket är lite konstigt eftersom jag är helt för "ballarna" för båda testiklarna. Själv har jag ju bara en så jag borde börja säga balle om den.

    SvaraRadera