söndag 20 juni 2010

Det ena med det andra


Jag har egentligen inget emot Victoria och Daniel. Tror han plockade många poäng hos pöbeln genom att gråta mer än vad jag gjorde när jag såg Star Wars Ep I på bio.

Jag har inget personligt emot resten av kungafamiljen heller. Den borde bara privatiseras och effektiviseras mer. Kanske genom offentlig upphandling så att vi kan få det billigaste och bästa alternativet. Det marknaden vill ha liksom. Som lokaltrafiken i Stockholm på vintern.

Nä, men jag är emot det där med monarki. Jag tycker inte att det är särskilt kul med traditioner. Om det inte vore för tvånget från min familj så skulle jag inte ens fira Jul. Så fort man börjar prata traditioner så låter ju folk som Sverigedemokrater. Jag säger inte att det är fel med Sverigedemokrater, förutom att de hatar kvinnor, bögar och invandrare och tycker att vi ska följa traditioner som går ut på att stena folk som inte är som folk ska va.

Nä, men jag är emot det där med äktenskap också. Okej, det är bra av juridiska skäl om man har barn. Tarja Halonen (Finlands president) lär ha gift sig för att det underlättade när hon åkte utomlands på statsbesök. Det blir konstigt med de där statsritualerna om man inte har en äkta hälft (Detta är ett starkt argument emot homosexuella ledare i länder där "såna" inte får vara gifta!).

Okej om man gifter sig för att fixa uppehållstillstånd åt nån person i nöd, men jag har lite svårt att se att Prins Daniel är i behov av det. Så himla illa är det väl ändå inte ställt i Ockelbo? Å andra sidan flydde han ju till Stockholm av nån anledning. För en bättre framtid kanske? För nya möjligheter? Hur framgångsrikt skulle han ha kunnat driva ett gym i Ockelbo? Man måste vidga vyerna och ta sig till de platser där ens dröm kan bli verklighet. Den möjligheten ska en snubbe från Ockelbo kunna ha, och samma möjlighet borde alla på den här planeten kunna ha. Ockelbo finns i alla länder på alla kontinenter i alla kulturer.

Nä, men nu tappade jag tråden lite, känner jag.

Det är söndag och en man var full på tunnelbanan redan vid 11-snåret. Han ville prata med mig och alla andra. När han var fjorton år såg han Aldrig på en söndag på en söndag fast hans mamma tyckte att det var fel. Han sa det inte till mig, utan till killen i min ålder som satt bredvid mig. Killen verkade inte lyssna och hans hår var längre än mitt. Annars kunde han ha varit jag.

Wikipedia summerar Aldrig på en Söndag på det här sättet:

Filmen handlar om en amerikan (Jules Dassin) på jakt efter livets mening och filosofi. Han börjar i filosofins moderland Grekland och finner där den unga, vackra och moraliskt fördärvade enligt honom, Ilia (Melina Mercouri). En prostituerad som han beslutar att hjälpa ur fördärvet. Det är nu spänningen raskt börjar och vi inser att den enda lyckliga i filmens värld faktiskt är Ilia, som är nöjd med sina val och har hittat meningen med hennes liv.

Jag vet inte om den fulla mannen på tunnelbanan hade funnit mening med sitt liv. Kanske fann han mening i varje nyöppnad öl.

Utav det här inlägget att döma så skulle man kunna tänka sig att mannen var jag, men jag är inte full. Jag ser klarare än någonsin! Okej, det kanske jag inte gör, men jag är inte full. Jag somnade visserligen i soffan och solen har legat på rätt bra. Lite snurrig känner jag mig.

Om jag summerar lite så att alla hajjar:
Victoria och Daniel kära: Bra.
Victoria och Daniel gifta sig: Fint men fel.
Sverigedemokrater: Fula och fel.
Ockelbo: Har bara varit där en gång. Jävla massa mygg.
Gym: Dåligt.
Tarja Halonen: Bra.
Republik: Bra.
Monarki: Odemokratiskt.
Svenska företag utomlands: Borde kunna sälja Boforskanoner utan hjälp av kungen.
Star Wars Ep I: Sorg.
Del Toros avhopp från The Hobbit: Lika bra. Alltså han är sjukt överskattad. Jag sov genom både Hellboy och den där Pans labyrint var bara bra när det inte var fantasy.
Svära i kyrkan: Oups.
Fyllon som pratar med främlingar på tunnelbanan: Ohyfsat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar