torsdag 27 maj 2010

NY TRÖJA. SE DEN HELT GRATIS PÅ NÄTET!


Jag köpte denna t-shirten på H&M idag. Den kostade 49.90 kronor. Det var jag värd. Ränderna är blå, men jag har röda persienner i köket som gör att ljuset filtreras på ett sätt som passar min livsstil bättre.

Det händer en massa roligt i kväll. Jag vet inte om jag orkar gå på något för jag håller på att tvätta mina smutsiga kläder så att de kan bli rena. Jag klarar inte av att ha ett plagg på mig mer än en dag, sen tycker jag det är äckligt. Därför har jag en konstant brist på "rena" kläder.

Hur många gånger får man egentligen ha samma tröja på sig utan att tvätta den?

10 kommentarer:

  1. 3 gånger om man inte är en svettapa. Är man en svettapa som inte luktar 2 gånger. Sedan kan man få ha dem hemma till fatpants. Det är för att man vill vara snäll mot kläderna så de inte tvättas så ofta så de blir blaskiga och fula. Sedan kan man vara snäll mot naturen och inte tvätta så ofta. Fatshirt. Ja. Fatpants och fatshirts.

    SvaraRadera
  2. Men jag som är så smal!


    Jag var på en föreläsning om mode och miljö när jag gick på Beckmans, och då menade föreläsaren på att det var bättre för miljön att man köpte nya kläder istället för att tvätta dem.

    SvaraRadera
  3. Min mamma har lärt mig att man kan tvätta "afrikanskt". Då ska man bara hänga ut plagget på savannen (vid boende i stad, läs "utanför fönstret") och låta vinden blåsa det rent.
    Jag har inte testat själv, men tänker att det nog är det miljövänligaste alternativet.

    SvaraRadera
  4. De gör så med vita lakan på Hornsgatan. De är gråa nu, men ändå!

    SvaraRadera
  5. Jag hade en gång en T-shirt på mig varje dag i en månad. Den blev liksom inte alls smutsig. Det var helskumt.
    Här är en bild från början av den månaden. (Om det inte hade dokumenterats hade jag aldrig märkt hur länge jag använde den.) Tyvärr finns det inget bildbevis från slutet av månaden, men tröjan såg i alla fall exakt likadan ut. Jag har för mig att den inte luktade särskilt mycket då heller, utan det var mest bara att jag sa "amen ge dig nu!?" till den och tvångstvättade den.

    SvaraRadera
  6. Ha! Men kan det ha att göra med hur luften är?

    SvaraRadera
  7. Nja, jag vet inte ... Det brukar vara rätt fuktigt klimat här, jämfört med Norden. :o/

    SvaraRadera
  8. Fast det går åt 20 000 liter vatten till ett kilo bomull, jag tror att tvätta borde löna sig. Aralsjön t.ex. har minskat med 75 % sedan 40-talet till 90-talet p.g.a. bomullsodlingarna. Så jag röstar nog för att köpa tröjor som man använder länge, inte tvättar så ofta och att man köper såväl ekologiska plagg som miljövänliga tvättmedel. :)

    SvaraRadera
  9. Jag tvättar visserligen bara en gång varannan månad typ. Då har jag använt alla plagg en gång.

    SvaraRadera