söndag 9 maj 2010

Mina gymnasiebetyg hittade

På den där modefesten igår så var det en hel del människor från gymnasiet på plats. Vi konstaterade att det var tio år sen vi tog studenten och så skrattade vi lite nervöst. Igår satt jag även och kollade igenom en gammal hårddisk och där hittade jag mina gymnasiebetyg. Var även av en slump inne på nån random blogg när en tjej hade lagt upp sina betyg, så jag hakar på den nya bloggtrenden och outar mina. Förmodligen bara intressant för mig själv, men jag är ensam i allt.


(På tredje sidan fanns inga betyg med)

Jag vill passa på och kommentera mitt G i matte B. Saken är den att vi fick en ny mattelärare de sista fem veckorna på kursen och han pratade svenska med en enorm brytning på persiska eller nåt, så jag fattade liksom aldrig vad hen sa, och ingen annan heller i gruppen, så stämningen blev otroligt orolig under varje lektion. Jag var garanterat ett VG av min förra mattelärare, en hen från Norge som flydde tillbaka dit, och där han hade en grotta som han då och då levde i (tänk Into the Wild). Hen brukade även placera en massa föremål där i hopp om att arkeologer om några tusen år skulle finna grottan och hen skulle bli den nya Tutankhamun. Hens fru var sjuksköterska, så hen brukade hjälpa henom med att tömma henom på blod som hen sen målade tavlor med. Hen hade även en sån där sjörövarskjorta som Seinfeld har och så gillade hen att spela Celine Dion på lektionerna. Man kan säga att hen var excentrisk och att jag fick ett skitbetyg.

Att jag fick G i datakunskap har jag inga problem med. Vi hade ingen dator hemma och jag hade inte använt en förrän jag började i gymnasiet. Den läraren kunde inte heller svenska så bra. Jag tror hen var från Thailand och på en lektion så drog en av killarna i klassen "Den här datorn är lite risig".

G:et i musik kan jag också leva med eftersom jag är totalt ointresserad av musik och saknar all form av rytmkänsla. Läraren tvingade mig att sjunga Kents Kräm (så nära får ingen gå) inför hela klassen och det var otroligt traumatiskt.

Slutkläm: Jag har aldrig behövt de där betygen till något, eftersom jag pluggat vidare på skolor som krävt arbetsprover. Inte för att jag egentligen ansträngde mig särskilt under gymnasiet. Kollar man så är alla MVG i flummämnen. I trean skolkade jag mest och satt och fikade på String.


9 kommentarer:

  1. Haha. Vad fan gör man på en lektion i Kroppen som uttrycksmedel? Dansar...??

    SvaraRadera
  2. Det var nån slags dramaklass. Första lektionen i ettan fick vi sätta oss ner i par, kille och tjej, varpå den ena skulle sätta sig i en position och den andre skulle blunda samt känna sig fram hur den förste satt och sen sätta sig likadant. Otroligt bra övning för 16åringar som just träffat varandra. Kan ha varit det mest erotiska ögonblicket i mitt liv.

    SvaraRadera
  3. Jahaja, estet. det hade jag också velat gå, men jag blev lurad av alla vuxna som sa att man måste ha en "ordentlig grund att stå på" om man ska komma nånstans här i världen. ganska ironiskt, för om jag hade gått estet så kanske jag haft kul och klarat skolan, vilket jag inte gjorde på det förbannade naturprogrammet.

    du fick inte ett enda IG?!

    SvaraRadera
  4. Jo, fast vi hade rätt många som hoppade av från vår klass också.

    Men jag kom egentligen in på natur på Botvidsgymnasiet i Fittja (som sen byggdes om till shoppinggalleria... som sen gick i konken), men där hade jag verkligen ingen lust att gå, fast det var ett "vettigt" program, för att det var typ ett skolmord per år där.

    Så jag lyckades komma undan genom att min SYO fixade in mig på estetprogrammet typ 10 veckor efter sista ansökningsdagen.

    SvaraRadera
  5. snäll SYO! min SYO var inte lika snäll, hon glömde berätta att mitt reducerade program inte gav mig högskolebehörighet. men jag tycker inte synd om mig själv faktiskt.

    SvaraRadera
  6. Nä, jag har själv lite svårt för folk som gått på högskola. Det har med mitt eviga bejakande av min arbetarklassbakrund som alla andra menar att jag övergett i och med mina 190 HP.

    SvaraRadera
  7. tycker du att du har övergett den då?

    jag komvuxade och har pluggat på högskola i typ tre år ändå. men jag har nån slags medelklassbakgrund så det är nog okej.

    SvaraRadera
  8. Min storasyster som är undersköterska tjänar nästan lika mycket pengar som jag i alla fall, så jag är nästan arbetarklass!

    SvaraRadera
  9. Kroppen som uttrycksmedel! <3
    Bästa kursen i världen! Vi hade även massage då man skulle sitta på den andres rumpa och knåda dennes rygg med sin kroppstyngd. Sedan skulle man rulla över varandras kroppar genom rummet. <3

    SvaraRadera