fredag 7 maj 2010

Mer om sexiga barn

Jag postade den där videon med de dansande porrflickorna på Facebook också och fick bland annat denna reaktion från en förälder:

"När man har barn inser man att de springer runt nakna ganska ofta ändå ... frågan man ska ställa sig är hur överbeskyddande man vill vara som förälder och misstänkliggöra andras sätt att se på barn. Låt barnen ha skoj och bli stolta för det de presterar för det är precis vad de troligen har och kan bli."

Jag svarade så här:
"Jag har inget problem med att man låter små barn springa runt nakna på badstranden och i liknande sammanhang. Jag har problem med att man börjat sätta sexiga kläder på barn (dvs flickor), och att små flickor som i princip ser likadana ut som små pojkar numera kläs i bikiniöverdelar när de ska bada. Det är att åtskilja barn efter kön helt i onödan, samt att man i tidig ålder sexualiserar flickors kroppar."

Jag är inte heller helt övertygad om att de här små flickorna har koll på vilken typ av kläder de har på sig, och här har föräldrarna ett ansvar, anser jag. Visst, barn kan få göra som de vill. Då skulle nog många sitta och äta godis hela dagarna, men barn är inte lika medvetna om vilka signaler de sänder ut eller vilka konsekvenser vissa beteenden har. I det här fallet ställer jag mig dock tveksam till att deras föräldrar ens har den kollen. De tänker säkert bara att det är gulligt att klä ut sina döttrar till prostituerade. Men skulle de göra samma sak med sina söner? Får de också "chansen" och "möjligheten" att vara sexiga?

Jag letade efter en motsvarande video från samma show med pojkar, men hittade så klart ingen. Däremot hittade jag dansgruppen Sexy Boys, som är några år äldre än flickorna. Det här är alltså hur killar kan få utrycka sexualitet genom dans.



(De kommer inte ta av sig sina kläder eller nåt, så det räcker att bara se en snutt för att fatta grejen)

När killarna här är "sexiga" så är det inte på allvar. De larvar ju sig bara. Det är totalt harmlöst. De har även ganska mycket kläder på sig i sammanhanget. Killars sexighet skildras ofta på det här sättet. Jag tror att det kan ha att göra med en stor otrygghet hos oss killar att identifiera oss som sexobjekt. Jag har själv jättesvårt att bete mig sexigt. Det blir gärna att jag istället skojar till det. Lite som att många skojdansar eller fuldansar när de är ute, om de nu dansar överhuvudtaget. Till alla jag legat med är ytterligare ett tecken på det. Jag valde att skoja till det om något jag egentligen tycker är skitjobbigt och som ger mig mycket ångest. Ett säkerhetsbeteende. Jag önskar att mina framtida barn inte kommer behöva leva under samma press och osäkerhet kring sina kroppar, men tyvärr tror jag det är något de kommer bli tvingade att förhålla sig till på något sätt. Jag vill inte att de ska stå själva bara, utan att jag som förälder finns som stöd för dem.

Men nu är jag inte förälder och därför blir jag alltid underkänd av de som är föräldrar när jag pratar uppfostran och att ge barn gränser att förhålla sig till, men det här är min blogg, so what the fuck.

Nils påpekade även att Beyonce har mer kläder på sig i originalvideon än vad de där småflickorna har.



Sen vill jag passa på att tipsa om fantastiska Sara Hanssons serie om låttexten. Läs den här!


1 kommentar:

  1. skönt att fler av det manliga könet tar upp det här ämnet. det är jävligt skevt och konstigt hur den manliga nakenheten alltid, alltid och alltid är ett skämt, medan den kvinnliga är vacker, vän och skör. typ.
    inte för att jag skulle föredra något.
    tack för ett bra inlägg.
    och en bra blogg.

    SvaraRadera