tisdag 18 maj 2010

Det här är ingen neråtsång som du ska bry dig om

Just hemkommen från årets examensutställning på Beckmans. Hann inte kolla på så många grejer för jag jobbade till rätt sent, plus att alla jag träffade undrade hur jag mådde.

Det var rätt skönt ändå att slippa behöva prata om hur det går med nästa bok, och istället berätta om det jobbiga. Folk lyssnade och klappade på mig.
Jag vill gärna hålla kvar vid känslan av sorg. Jag vill nära den som ett bortskämt tjockt barn. Men barnet är en bastard och jag måste lämna bort det. Kanske dränka det i en tjärn.

Egentligen borde jag vara glad. Det är något positivt som hänt. Jag kunde inte göra henne lycklig och nu får hon chansen att hitta sin egen lycka. Det är något otroligt fint och det är något inte bara hon, utan även jag kan hämta styrka från.

Visst, det är emot min vilja att vi inte är tillsammans längre, men det är samtidigt min vilja att hon ska må så bra som möjligt. Lite som den där tanken med att det är bättre att skjuta djuret som lider än att låta det plågas ihjäl. Jag har blivit skjuten i hjärtat och överkörd av ett tåg. Ur bröstet pulserar blod stötvis ut och det är svårt att andas för rummet är tömt på hennes andedräkt, men jag står faktiskt fortfarande upp och är redo för mer.

Den lycka jag inte kunde ge henne kommer jag kunna ge till någon annan. Bakom den där horisonten som just nu mer liknar en avgrund finns någon som jag väntat på hela livet och som kommer älska mig för den jag är.

12 kommentarer:

  1. "this is not to a specific person, it's to the energy of love to come."

    -India Arie

    http://www.youtube.com/watch?v=4mXjg4q8VTg&feature=related

    Sorgen är vacker och den får dig att skriva så att det river i hjärtat på en. :')

    *blir blödig och nostalgisk*

    SvaraRadera
  2. Är detta sarkasm/ironi? *no offense*e

    SvaraRadera
  3. till anonym:
    Det spelar väl ingen roll om det är sarkasm/ironi eller sanning?

    Det viktiga är vad DU känner när du läser. Blir du berörd? Vill du skratta? Bara gör't liksom.

    Att folk tar en del för sanning och annat för osanning är ju bloggens charm. :)

    Egentligen är en blogg lika mycket sanning som en bok eller ett samtal med en främling på en fest. Man kan inte veta.

    Man kan aldrig veta.

    SvaraRadera
  4. Jag blev berörd i alla fall.

    SvaraRadera
  5. Jag med! du är storsint! När jag blir dumpad brukar jag hoppas att den andre aldrig ska vara lycklig med någon annan. Efter 2 år kommer jag dit du är nu.

    Jag kommer att tänka på en kompis pappa som var så ledsen efter sin skilsmässa att det ända han kunde göra var att lyssna på "unbreak my heart" med Toni Braxton och skrikgråta med i refrängen.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. det "enda" han kunde göra... ska det vara. jag är lite obildad.

    SvaraRadera
  7. Jo, men ikväll är det jag som tårdansar till Unbreak my heart (som jag för övrigt hade på kassettband när jag var liten).

    SvaraRadera
  8. Jag tror nog att det som "anonym" menar är att det alltid brukar komma åtminstone en sarkastisk/ironisk twist i slutet på alla Sols inlägg, men den twisten kom aldrig i detta. Eller?!?!

    SvaraRadera
  9. Det är överlag alltid svårt att veta vad anonyma personer på internet menar. Har de ens rösträtt? På Flashback har folk i alla fall låtsasnamn!

    Nä, men det är klart man får vara anonym här om man vill. Jag gillar när ni skriver kommentarer (ej ironi eller sarkasm). Rocka på.

    SvaraRadera
  10. Tjena. Anonym här igen. Men ni kan kalla mer Mads (obs; om ni vill). Jag mådde nog inte så bra igår, var löjligt paranoid och misstänksam mot allt jag läste och hörde den dagen när jag tänker efter.

    Så nevermind.

    SvaraRadera
  11. Usch brukar också göra sånna där hemska hatinlägg när jag mår kefft själv inte för ja vet om du mena så Mads men ibland råkat man bara!!!

    Jag hatar folk som slutar vara kära. Kär för i helvete vilken klyscha. Det finmalt inte ens, det handlar om VILJA. När jag försökervara storsint försöker jag varasom den töntiga brorsan i adaptation; jag visste att hon inte älskade mig. Det spelade ingen roll. Jag älskade henne, det kunde hon inte ta ifrån mig.

    SvaraRadera
  12. Ok, det skulle stå "det finns inte ens". Finmalt, hur kan min iphone tro att det var så jag menade...

    SvaraRadera