tisdag 27 april 2010

SPX - en lång kärlekshistoria

Varning för mycket text och överanvändning av ordet "sen" och att jag inte hunnit korrläsa för nu ska jag gå på middagsdejt med Nils. Puss på er raringar.

Så här såg SPX ut för mig, Mikael Sol, serietecknare och redaktör.

Torsdag:
Började med att hjälpa Marcus Nyblom att hänga sin utställning "Smells like teen shit" på Carina Björck Galleri. Sen hängde jag på själva vernissaget och blev full på vernissagevin. Konsten var fin, så se till att ta er dit om ni har tillgång till Gamla Stan.

Efter det drog jag till Hallongrottan och lyssnade på Bitte Anderssons intervju med Sofia Olsson om hennes nya bok "Hetero i Hägersten" (som jag på sätt och vis är med i, eftersom jag har vissa likheter med killen som har den enorma Lego-samlingen). Det var väldigt intressant och bra. Jag drack mer vin där och blev mer full.

Sen gick jag till Söders Hjärta där det var releasefest för "Fiskarna i havet" av Anneli Furmark och "Jag är ditt fan in i döden" av Coco Moodysson. Det var fullsmockat och trevligt. Charlie Christensen har lärt mig att man ska sitta i baren där, så jag försökte få en bra sådan plats, men failade lite. Istället blev jag bjuden på öl resten av kvällen, vilket var trevligt. Jag kände mig som en flicka.
Sen kom jag på att det inte går natttunnelbanor på torsdagar så jag fick panik och sprang till sista tåget.

Fredag:
Jag vaknade av att jag var bakis. Sen åkte jag till Bonnierhuset för att fixa med en massa grejer åt Kartago. Nytt för i år var att vi utställare redan på fredagen kunde ordna med våra bord. Det var en liten försening med det pga att teknikerna på Kulturhuset hade fuckat ur, så Freddie och Anders på 'teket fick det rätt hett om öronen. Alla utställare verkade i alla fall ta det med ro. När Kartagos bord var klart så började jag fixa med babian.se's bord, vilket innebar att jag fick åka hem till förorten med t-bana i två omgångar och släpa tunga grejer.

Det var lite mingel i läsesalongen som vi gick på och jag pratade en del med folk från Finland, Italien, Sef och andra konstiga länder sen drog jag och min babian.se-kollega, Adam, till Debaser Medis för att gå på releasefesten för Swedish Comics sin. Det var nästan mer fullsmockat än releasefesten kvällen innan. Drack dock inget eftersom jag på morgonen beslutat för att bli nykterist. Jag drog hem rätt tidigt och sov som ett litet barn.

Lördag:

Jag vaknade som ett litet barn på julafton och skyndade in till SPX. Från 10.00-21.30 var jag inne i den stora hörsalen och krängde böcker åt Kartago och värvade tecknare och läsare till babian.se. Det hela flöt på rätt bra, förutom att man var rätt trött i kroppen. Hade inte möjlighet att gå på någon föreläsning.

Vi var ett gäng som gick till Galagofesten sen. Det var lite tomt, eller så var lokalen väldigt stor. Tillslut var det i alla fall 600 pers där och indierejv. Jag dansade mig galen, och träffade på Åke Forsmark i dimman. Han trodde inte att jag hette Glenn, men jag kunde legitimera mig. Jag vet inte om det var några fler serietecknare än han och jag på den där festen för alla såg liksom likadana ut. Alla hade rutiga skjortor och för trånga jeans. Jag kom hem klockan 04.00 och så sov jag till 07.00 och vaknade av att jag fortfarande var full.

Söndag:
Jag kom lite före att Kulturhuset öppnade, så jag hann byta några ord med Steamboat Willie, David Haglund och Lisa Medin som väntade utanför innan vi blev insläppta. Vi pratade om armeringsjärn.
Jag inledde dagen med mötet med fanzinejuryn och vi beslutade efter en del argumentering om att Li Österberg skulle vinna. Sen sa alla åt mig att jag inte fick läcka ut dessa uppgifter, vilket jag höll mig till. Mamma ringde och försökte få mig att ge henne en ledtråd, men jag vägrade. Jag är en man som håller mitt ord.

Söndagen på mässan var ungefär som lördagen förutom att jag var full de två första timmarna och bakis resten av tiden.
Mot slutet av dagen delades fanzinepriset ut och en massa personer vann en massa priser som Kolik, Kartago, Galago, Sef och Serieblaskan sponsrat med. Jag var lite grinig över att vi på scen inte visade upp alla de fina priserna för jag var fett nöjd med dem. Ett stort tack till sponsorerna där i alla fall.
Steamboat gav mig en massa fanzine som han hade samlat in och som jag ska recensera för Bubblan. Har ännu inte hunnit kolla vilka de är, men det ska bli en trevlig överraskning.

Helt plötsligt hade alla gått hem och jag och Stefan (som är lärare på Serios) hjälpte 'teket med att vika ihop och plocka undan alla bord. Jag passade på att snylta åt mig köttpiroger som var kvar från fredagens VIP-mingel. Åt fyra stycken och sen mådde jag illa.
Nils och jag åkte tillsammans med Freddie, Anders och Antila mot Telefonplan för att gå på Otecknats utställning. Jag passade på att dumpa alla grejer hemma hos mig när jag ändå var i krokarna. Sen gick jag och Nils och köpte folköl, eftersom deras vernissagevin var slut förra året jag var där. Jag orkade en halv folköl. Sen satt jag där och pratade med bland annat Lullis, Johan Jergner-Ekervik, Stef Gaines, Lisa Medin, Antila, Simon L, och alla andra manga-nerds som drog konstiga pokermon-skämt som jag inte fattade. Nä, men det var kul.

Det var typ allt som hände på mitt SPX-äventyr i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar