torsdag 22 april 2010

Jag är inte rasist, men...

Jag var uppe och jobbade för länge igår och det straffar sig idag. Jag tänkte egentligen vara smart och ta tvättiden som började klockan 7 och den som börjar klockan 10, så jag bokade in 10-tiden och hoppades på att ingen skulle boka den som började 7. Den tidigare tiden blev aldrig bokad av nån annan, men jag mitt slappo låg och snoozade i två timmar istället.

Jag fattar förresten inte dealen med att bara ha tre timmar tvättid. Våra tvättmaskiner tar en timme och en kvart på sig per tvätt om man skippar förtvätten. Vi har bara två maskiner, så alltså hinner man med fyra tvättar, men då hinner man inte torka sista tvätten. Jag har aldrig riktigt fattat om det är okej eller inte att dra över torktiden på nästa tvättares tid. Det kanske det är, men jag har ingen lust att hänga nere i tvättstugan med mina grannar. Jag är rädd för dem. Tänk om de skulle börja prata? Jag har fördomen att tvättstugesnack alltid börjar med, "Invandrare alltså... Jag är inte rasist, men...". Kan inte folk rikta sitt hat mot rikingarna istället? Det är de som sabbar ekonomin genom att sitta på alla pengarna. Det är de som vill ha hög arbetslöshet bland alla andra.
Nästa samtal jag själv börjar ska börja så här, "Rikingar alltså... Jag är inte kommunist, men...".

2 kommentarer:

  1. Ha ha. Jo en gång hamnade jag i en trång kupé på en 14 timmars tågresa där det första resenären mittemot sa var "Polacker. De har ingen som helst arbetsmoral". Man bara jahaaa...

    SvaraRadera
  2. Skumt! Alla vet ju att polacker är asbra på att jobba!

    SvaraRadera