måndag 26 april 2010

Höjdpunkten på SPX

SPX var väldigt stressigt men roligt i år. För mig var nog höjdpunkten när fanzinpriset delades ut och jag assisterade Sefs ordförande Fredrik Strömberg med det. Eller just det var inte höjdpunkten, utan den var när han sa att Li Österberg hade vunnit och hon vadade genom folkmassan till publikens jubel. Mitt blodsocker var jättelågt då så jag började helt enkelt att gråta för att jag blev så rörd.

Jag har en resväska full med fanzins hemma nu som skall recenseras och njutas av. Jag köpte även Tinet Elmgrens Eva: Asbesthjärtan som jag längtat efter rätt länge nu, men väntat på att köpa för att få den signerad (och det fick jag!).

Det var också spännande att fem olika snubbar kom fram till babian.se-bordet och berättade att de utvecklade plattformar för att ge ut serier i mobilen. Det verkar vara den nya seriebubblan. Själv har jag aldrig fattat besattheten av att serier måste vara på papper. Jag tycker serier kan vara på tygbonader, väggar, papper, skärmar etc. Det finns inget i seriens själva form som gör att den bara kan fungera på papper.

En annan kul sak vara att den engelske serieexperten Paul Gravett inte tycker att Zofies värld är en serie. Hans argument var att det var för mycket copypaste.

Det hände en massa annat kul, som jag kanske kommer berätta om senare. Jag har fortfarande jetlag eller nåt efter hela ståhejet.

Om du bloggat något om årets SPX så skriv gärna in länken i kommentatorsfältet.

5 kommentarer:

  1. Jag har bloggat litet grann. Du är nämnd, Glenn.

    http://forsmark-stralandetider.blogspot.com/2010/04/galago-festen.html

    SvaraRadera
  2. Jag såg det. Det var roligt det där om körkort i Stockholm. Här borde man nästan ha tunnelbanekortet som id-handling.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. idag tog jag mej i kragen och SPX-bloggade med dagboksbilder och allt!

    http://bitapalapparna.blogspot.com/2010/04/spex.html

    SvaraRadera