onsdag 17 mars 2010

Osmidig del 2: Den kristna gubben

Jag var även lite osmidig när jag väntade på tunnelbanan som jag skulle ta istället för pendeltåget. En gubbe stod vid mig och rotade i sin väska. Jag råkade titta åt hans håll så han såg det som en invit och drog fram en pocket med typ Vita huset på och amerikanska flaggan och sa, "Om du vill så kan du få min favoritbok gratis. Den handlar om den kristna historian". Jag började skratta för jag hann tänka att hans favoritbok rimligtvis borde vara Bibeln egentligen och att det hade varit "roligt" om jag hade påpekat det, vilket jag hade gjort om jag levde i en film. Jag sa nej tack i alla fall och så gick han vidare. Jag ångrar lite att jag inte pratade mer med honom för det var faktiskt åtta minuter till att min tunnelbana skulle komma, så där fick jag sitta och tråka utan en gratis kristen bok och utan en kristen gubbe.
Sen tyckte jag att han kunde ha gått på tiggaren som gick och kollade papperskorgarna. Tror han var i mer behov av en gratis bok än jag, men han tillhörde nog inte målgruppen för frälsningen.

När jag blir gubbe ska jag bli en kristen gubbe. Jag ska ha en egen kyrka där man bara får läsa serieversioner av Bibeln. Och så ska jag ha en knasig hatt och tro på Gud och sånt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar