onsdag 24 mars 2010

"Det är onaturligt att inte äta kött"

En sak som jag tycker är lite märkligt är att många som äter kött känner sig ifrågasatta av vegetarianer.
Men jag upplever det snarare tvärtom, att de som är veggo hela tiden blir ifrågasatta av folk som äter kött (och ibland kött med potatis till). ”Jasså, äter du inte kött? Hur länge har det varit så? Hur länge till ska du inte äta kött?”. Även här i The Capital of Scandinavia (Stockholm) där folk varit veggo hur länge som helst kan andra stockholmare som äter kött (och ibland kött med pasta till) tycka att det är ytterst märkligt om en person är veggo. ”Men äter du kyckling då?”, frågar de med darr på rösten.

3 kommentarer:

  1. Det har inlagget gjorde mig sjukt sugen pa kött. Vilket jag inte ater sarskilt ofta annars.. Du har nog power nog att omvanda hela veggovarlden.

    SvaraRadera
  2. Jag blev jättesugen på kyckling faktiskt.
    I New York finns det en ny subkultur där män springer barbröstade och barfotade över Brooklyn bridge och sen festar på 2 kilo kött vardera som några slags urbana stenåldersmän.
    Idag köpte jag Eldorados rökta smörgåsskinka på Willys för att jag inte kunde sluta tänka på kött. Nu innehåller ju den skinkan ingen kött egentligen, men ändå...

    SvaraRadera
  3. Folk tror ofta att man kan vara vegetarian och äta fisk. "Äter du inte fisk ens?" får jag höra ofta, men som sagt även kyckling. Som om fiskar vore gjorda av löv eller tång.

    SvaraRadera