tisdag 19 januari 2010

Kritiken av serier

Idag har jag varit ledig. Såg verkligen fram emot det igår för då satt jag och tokskrev ihop fanzinerecensioner till Bild och Bubbla. Enligt min GF var de de mest välskrivna recensionerna jag någonsin skrivit.
Jag blir alltid lite sur när jag hör att jag gjort framsteg, eftersom jag då tänker så här, "Jasså, var allt jag skrivit innan helt jävla kasst eller??? VAD MENAR DU???".
Men egentligen så är det ju en bra grej att man hela tiden blir bättre och bättre.

Detta har i alla fall fått mig att vilja recensera förlagsutgivna serier också. Men det är lite problematiskt eftersom jag har en slags sexuell relation till precis alla serietecknare i det här landet, om än otroligt långsökta sådana (och utländska serier är jag inte så jätteintresserad utav).
Kartago-böcker kan jag inte recensera eftersom jag själv är utgiven där och gör en del jobb för dem. Skulle jag recensera Galago-böcker kanske folk tänker att jag är ute efter att krossa dem eftersom de vägrade ge ut min bok om otroligt röda Lego-bitar (Jag vill bara säga att jag inte alls är bitter för det! Allt är förlåtet).

Anledningen till varför jag skulle kunna tänka mig att recensera serieböcker är för att jag många gånger upplever det som att de inte får samma typ av kritik som böcker med enbart text i får. I etablerad media så recenserar man oftast bara serier som man vill hylla och lyfta fram som, "Titta vad toppen det är med serier". Det är så klart bra för förlagen som inte har några större budgetar för marknadsföring, men en mer nyanserad kritik skulle vara på sin plats.

Och så stör jag mig på en sån enkel sak som att själva tecknandet sällan tas upp. Serier är ju både text och bild.
Vad detta beror på vet jag inte, men jag gissar på att kritikerna är textmänniskor och inte känner sig bekväma med att bedöma tecknad bild.
Det här är nog också en orsak till varför det idag är så otroligt viktigt att hitta en vinkel eller ämne i de serieböcker man ger ut, så att journalister lättare ska kunna skriva om dem, exempelvis knullrelationer hos unga storstadsbor...

2 kommentarer:

  1. Otroligt röda legobitar? /Linnéa

    SvaraRadera
  2. OTROLIGT röda. Alltså, de är verkligen röda. Jag tror i alla fall att den boken skulle kunna bli en storsäljare. Perfekt som inflyttningspresent och vid barndop.

    SvaraRadera