söndag 10 januari 2010

Konsten att gråta som en man

Ibland händer det den bäste. Jag sitter där efter en usel dag och helt plötsligt kommer jag till insikt. Insikt om att, "Fan, jag kommer väldigt snart börja gråta". Det känns liksom bakom ögonen. En anfallsarmé samlar ihop sina styrkor för att gå till attack.
Jag vet att jag är chanslös, ändå försöker jag hålla emot. Det går inte.

Jag ger efter. Börjar tänka på något sorgligt för att verkligen komma igång. Min undulat dog för 23 år sen. Fan.
Och det börjar rinna. Ner för kinderna och droppar från hakspetsen.
Snoret är inte sen med att göra tårarna följe.

Jag går in i badrummet för att fortsätta gråta.
Sjunker ihop i hörnet. Gråter så att jag skakar.
Ett mantra börjar upprepa sig i mitt huvud, "Varför? Varför är det så här?". Om och om igen.

Jag börjar bli alldeles matt, så jag reser mig upp. Jag måste se mig själv i spegeln för att få mer bränsle till tårarna. Jag lutar mig över handfatet med händerna mot varsin sida. Tittar upp och ser ett alldeles rödgråtet svullet ansikte.
Nästa våg sköljer över mig. "Varför? varför är det så här?", kanske följt av ett, "Jag orkar inte mera. Jag orkar verkligen inte."

Men det är då stormen når sin kulmen. Jag tittar upp igen. Rakt in i spegeln och jag säger till mig själv, "Nej, jag ska visa de djävlarna. Jag ska visa dem att jag är nånting!"

Och efter det känns allt lite lättare.

6 kommentarer:

  1. Tänkte att tipsa om ett forum:
    http://gethelp.findtalk.net/

    Ett forum för människor med olika sorters psykisk problematik.

    Är för övrigt administratör för forumet,
    så undrar du över något, fråga. =)

    SvaraRadera
  2. när du står där och tittar dig i spegeln och tänker att "nej, jag ska visa dom jävlarna" så ska du inte gå därifrån, utan stå kvar tills även den känslan tagit slut.

    vad ser du då?

    SvaraRadera
  3. Här var det muntert!

    Den känslan har man var och varannan dag. Det kallas inte för att vara psykiskt sjuk, snarare kreativ.

    Och till Anonym:
    Hur mår du?

    SvaraRadera
  4. Alltså åååhhh! Alltid blir jag knäckt av skratt! Det är ju preciiis så där det är! :'D

    Undulaten!
    Ansiktet i spegeln!
    "Nej jag ska visa dem djävlarna"!

    HahhaHHAhHAh! Jaaa!!!

    Så mmmmmänsklig <3

    (m:en ovan uttalas med tätt tätt sammanpressade läppar för att ge extra e-f-t-e-r-t-r-y-c-k åt ordet "mänsklig")

    SvaraRadera
  5. usch.
    jag har gjort det vidrigaste man kan göra.
    Jag har skrivit dem istället för de.

    självhat.

    SvaraRadera
  6. Tips: Läs Eat, Pray, Love. Den är givande, upplyftande.

    SvaraRadera