lördag 19 december 2009

Sexist-debatten

Imorgon kommer jag kommentera Alexandra Sundqvists krönika om 00-talets serier som går att läsa i senaste numret av hipsternyhetstidningen Stockholm City där "Till alla jag legat med" figurer. Jag kommer ta upp det här med reportrar som delar upp seriebranschen i män och kvinnor och att män och kvinnor skulle göra olika typer av serier och vem som egentligen är den svenska motsvarigheten till Jeffrey Brown.
Även om serier oftast trycks i svartvitt så är ju inte allting så svartvitt.

Jag kommer dessutom lista mina personliga svenska favorit serieböcker som kom ut under 00-talet. Kan redan nu avslöja att "Hey Princess" är med...

2 kommentarer:

  1. Tror hon att artiklar om tecknade serier måste gå ut på att sortera alla serieböcker i så få och så snäva kategorier som möjligt? Det är i alla fall intrycket jag får av den krönikan, samt alltför många andra artiklar som presenterar flera stycken böcker på en gång. :o(

    SvaraRadera
  2. Jo, men jag kan iofs förstå att det är rätt svårt att sammanfatta tio års utgivning av serier i Sverige och som reporter måste man ju hitta en vinkel.

    SvaraRadera