onsdag 11 november 2009

Abortera downare eller inte?

På SVTs Agenda häromdan så handlade det lite kort om killen med downs som är med i ICA-reklamen, och de tog även upp att allt fler svenskar aborterar foster med downs.
Jag har lyssnat av lite på olika forum genom åren och bland många unga så är det rätt självklart att man ska abortera foster med downs eller andra defekter (som de kallar det). Vissa säger att de inte vet hur de skulle göra. De tycker det är okej med personer med downs, men vill inte ha egna barn som har det. Det är ju ett stort ansvar.

Jag jobbade på ett gruppboende för utvecklingsstörda under 3 års tid, och där träffade jag de 6 personerna jag har som mina favoriter i den här världen. De råkar vara utvecklingsstörda, tre av dem har downs. För mig är det självklart att jag skulle behålla barnet om det visade sig att det var utvecklingsstört. Dels för att jag vet att de kan ha fantastiska liv ändå, och att de kan berika livet för andra. Att de skulle vara en belastning för samhället håller jag absolut inte med om. Eller snarare så är det så att vi alla är en belastning för samhället, men vi är även alla en tillgång.
Sen är jag inte heller nazist, och vägrar ställa upp på deras värderingar.

5 kommentarer:

  1. Du har så fullkomligt rätt.

    SvaraRadera
  2. starkt att vara emot nazism och så där

    // $

    SvaraRadera
  3. Bra Micke, skulle heller aldrig göra det! Människor har ju hundar, katter,underlater, vandrande pinnar, ormar och allt möjligt som de älskar över allt annat på jorden! Jag skulle inte kunna döda någon av dem!

    SvaraRadera
  4. Skulle utan tvekan behålla en downsare. Hellre en downsare med skoj personlighet än att föda fram en tråkig kopia av sig själv som visar sig utvecklas till en Lars Adaktusson.

    SvaraRadera
  5. Samhället är en belastning för de utvecklingsstörda.

    SvaraRadera