tisdag 6 oktober 2009

Jag är en jävla tönt

Jag gick och la mig för att sova för en timme sen, men jag ligger bara och vrider på mig.

Folk frågar om jag är nervös inför utställningen, och jag svarar att jag inte är det. Det stämmer. Jag är inte nervös. Däremot har jag total jävla dödsångest.

När jag gick i KBT fick vi lära oss att uppskatta vår ångest i procent. Jag brukar i vanliga fall ligga på ca 5% ångest, men just nu är den på ca 89%.

Mest ångest har jag egentligen för att min gallerist har stående utgifter för galleriet, och så klart måste sälja en viss del för att få allt att gå runt.
Tänk om jag inte lyckas med det?
Att jag själv lagt ut en massa tusenlappar och lånat pengar av mina föräldrar för att få det här att funka har jag däremot ingen ångest för.

Den andra ångesten är att jag suttit och sabbat min rygg för alla de här teckningarna, som jag i bästa fall inte kommer få behålla ens. Jag vet inte vad jag ska tycka om det. Eller det vore ju sjukt coolt om nån skulle vilja ha mina teckningar.

Jag tror det handlar om bekräftelse. Eller den negativa tanken, "Varför skulle nån vilja ha något jag gjort?", vilket för mig råkar vara samma tanke som, "Varför skulle nån vilja ha mig?"

Rädslan att inte bli uppskattad och sedd. Att vara den som väljs sist på gympan osv. Alla vägar leder tillbaka till barndomen.

Aja, det känns lite bättre nu när jag fått skriva av mig. Jag har varit i värre knipor. Det var ju den där gången i Amazonas regnskog 1967...

9 kommentarer:

  1. Jag tycker det skulle vara grymt att ha en av dina teckningar. Men antagligen har jag inte råd... Har inte vägarna förbi sthlm heller. Men jag tror det kommer gå sketabra för dig! Ciao från Götlebojj.

    SvaraRadera
  2. Linnéa: Dina ord betyder mycket för mig i denna kris!

    SvaraRadera
  3. "Och när Lammet bröt det sjunde inseglet, uppstod i himmelen en tystnad, som varade vid pass en halv timme. Och de sju änglarna, som hade de sju basunerna, gjorde sig redo till att stöta i sina basuner." (Upp 8:1-2)

    SvaraRadera
  4. Fint skrivet Knut. Det finns en hel del klokskap i den boken. <3

    Mikael. Gud vad du träffar rakt i hjärtat. Jag hoppas att jag blir förälskad i någon av dina bilder. ...och att de inte alla blivit sålda på vernissage-torsdagen innan jag hunnit dit.

    Här får du lite Tom Waits. Han är som balsam för själen.

    http://www.youtube.com/watch?v=0jyVZNrWkow&feature=related

    Det kommer gå bra. Det vet du ju.

    SvaraRadera
  5. Jag tänkte buda på din teckning som auktionerades ut på din releasefest, men sen blev det någon sorts intern Kartagogrej.

    SvaraRadera
  6. Där kunde du gjort en rätt bra deal!

    SvaraRadera
  7. Mmm, jag är glad att den inte blev budad på, eller alltså att jag budade bäst, för nu sitter den på mitt kontor (= en alkov i hallen i min lägenhet) och är fin fin fin.

    SvaraRadera
  8. Sensmoral; tänk inte för mycket, handla! I det här fallet i dubbel bemärkelse.

    SvaraRadera