fredag 28 augusti 2009

Svartsjuka

Jag snackade med en psykolog igår på krogen, och vi pratade om relationer och svartsjuka, och han berättade att han ibland känt svartsjuka gentemot de relationer hans flickvän haft med sina vänner, alltså vänskapsrelationer. Jag kan känna igen mig i det där, att ens partner har andra personer hen i första hand vänder sig till när något inträffar som hen bara måste få prata av sig om. Men lite sotis kan jag nog allt bli av att inte vara den som blir vald först. Eller det är mer som känslan man får om man blir vald sist till laget när man spelar brännboll. Inte så att jag vill isolera min partner eller att jag tycker att det är fel att partnern har vänner, jag har ju också vänner och personer som jag mycket hellre pratar med om vissa ämnen än vad jag gör med en partner.

Ett ex till mig tyckte ex-empelvis att det var skitjobbigt att jag kunde prata med en tjejkompis i flera timmar över telefon, men med henne brukade jag bara prata i max en minut innan jag la på.
Men en faktor som spelar in där är att jag träffar partners oftare än vänner, så när jag väl pratar med en kompis så är det en massa uppdatering som måste göras.

I alla fall så kändes det befriande att han också hade såna känslor, för det är ju en rätt skämmig och ful känsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar