torsdag 13 augusti 2009

Redaktöra röven

Mötet på den hemliga tidningen gick bra idag. På måndag har jag lovat att leverera en skiss och på onsdag ska serien vara klar och så kommer tidningen ut på torsdagen veckan därpå.

Det är rätt spännande för min serie ska anknyta till något som de skrivit om i tidningen, så det blir ett litet fint samarbete mellan mig och redaktionen.

Överlag tycker jag det är tråkigt att det är för lite samarbeten mellan redaktioner och serieskapare. Ofta så verkar grejen vara att serieskaparen skickar in sina serier och så får man ta dem eller säga nej. Mellanvägar finns sällan.

Skillnad är det ju för skribenter som ofta har ett nära samarbete med redaktionen, eller nån redaktör.

Jag tror många tecknare helt enkelt är rädda för att redaktören ska säga "kan du inte teckna om armen i ruta 3" eller "hmm, de där två rutorna behöver nog slipas ett varv till", men också att det kanske inte finns så många redaktörer som är bra på att ge konstruktiv kritik.

Nu kanske serier iofs mer gränsar till konst många gånger, och därför är det inte lika självklart att ens grejer ska bli redigerade efter att man lämnat in dem. På gott och ont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar