tisdag 4 augusti 2009

Hamburgareveckan: Dag 2

Mariatorgets Gatukök
Jag satt och gjorde PDF:er av Larson! nr 10 när min allra bästa kompis Leonarde ringde och berättade att han minsann skulle befinna sig i Stockholm i några timmar.

Jag var rätt stressad för innan 12.00 var jag även tvungen att maila in min timrapport till Hjemmet, och jag hade inte ens börjat sammanställa mina tider.

I alla fall, jag mötte upp Leo vid Mariatorget (han var dessutom 5 minuter sen. Fy skäms!). Med sig hade han sin katt, Jasmine. Varför var rätt oklart.


Jasmine. En göllig katt.

Jag beställde en 200 grammare och gubben i luckan frågade om jag ville ha extra ost på det, varpå jag sa, "Ja, jag vill ha extra ost på den".
Egentligen tänker jag mig att när något är extra så är det för att det redan finns det som man vill ha extra av till att börja med, men han undrade alltså om jag ville ha ost på överhuvudtaget. Osten kostade 7 kronor. Det var en liten ostskiva. 7 kronor kostade den, om ni missade att jag skrev det just.


Osten kostade 7 kronor. Här ser ni osten...


Leo jiddrar om kebab.

Hamburgaren blev klar rätt fort, vilket jag var rätt imponerad av. Servicen annars var väl inte den trevligaste, men det hör lite till när man går till ett gatukök. Man vill liksom ha den där utskällningen. Vet inte om det är en Stockholmsgrej, eller om det har att göra med hederskulturerna (det där är alltså ett rasistiskt skämt, men det är ju värre att skriva invandrare har jag lärt mig av DN).
Nu har jag iofs inget minne av att jag någonsin sett en etnisk svensk arbeta i ett gatukök, eftersom jag inte levde på 70-talet, så jag kan inte avgöra om det skulle vara någon skillnad i hur man blir bemött. Förmodligen handlar det till stora delar om att kioskägare och liknande är den nya fattiga arbetarklassen som jobbar minst 14 timmar per dag, sju dagar i veckan, året om (lite som jag, fast jag har ju gått Beckmans, så jag är medelklass i vilket fall som helst) och vem orkar vara trevlig då?

Själva handburgaren då?



Den var helt okej. Rätt typisk för gatuköken. Inga överraskningar i smaken. Det var rätt äckligt med osten. Jag brukar köra utan i vanliga fall, så det var nog mest ovanan som gjorde att jag tyckte det smakade skumt.

Med osten så kostade den 62 kronor. Och då fick jag ingen läsk eller stripes till. Rätt dyrt alltså. Nu var det här iofs 200 gram, men ändå. På Crave var den på 150 gram och då fick jag en burkläsk och stripes till (fast ingen ost...).

Summering

Pris: Normalt för Stockholm, helt okej ändå
Smak: Standardsmaken för gatukök
Utseende: Rätt snygg, men konstigt att köttet delvis var delat.
Lokal: Mariatorget är ju vackert.
Kräkkänsla efteråt: Obefintlig. Jag var inte ens mätt.

Betyg: 73%


Kladdet som blir kvar efteråt är alltid en välkommen bonus. Bara att vända ut och in på pappret och smaska i sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar