onsdag 15 juli 2009

Kim W och Micke i Örebro (ett unikt bildreportage)

Just nu pågår en väldigt bra serieoriginalsutställning i Örebro. Jag och Kim W har varit där.

Först lite info om Örebro!

Örebro är en tätort i Örebros kommun i Västmanland. Örebro är residensstad för Västmanlands län, stiftsstad för Örebros stift och centralort för Örebros kommun som grundades för cirka 800 år sen av Gustav Vasa. Örebro är Sveriges tredje största stad.

Örebro har dessutom ett slott! Mer om detta senare.

Nu över till det EPISKA bildreportaget!



För att ta oss till Örebro från Stockholm var jag och Kim W tvungna att byta tåg i Hallsbro - denna pärla till håla längst nationens rälsbundna infrastruktur.
Här är en av ca 20 bilder vi tog på oss posande.



Posandet ledda självfallet till att vi missade tåget som hela tiden stod inne på en annan del av perrongen. Epic fail.



För att stilla min vrede bestämde vi oss för att "göra" Hallsbro. Jag började med att lukta på blommorna - något som alltid haft en positiv effekt på mitt humör.



Kim W njöt av den lokala konsten.




Utsikten i Hallsbro var magnifik. Nu finns det ingen bild på det, men bakom ett av de här husen låg ett Konsum (jag menar Coop) med en jättestor hatt monterad på taket. Hela huset lyfte alltså på hatten för kunderna. Poetiskt.



"Och det där betalar vi skatt för?!", utbrast jag tillslut efter ett för stort intag av offentliga utsmyckningar.
Kim W var snabb med att påpeka att jag inte betalar skatt i Hallsbro och att jag förmodligen aldrig kommer att göra det heller.



På Systembolaget ville inte kassörskan kolla mitt leg, så jag började hävda att det var första gången jag handlade på Systemet och då kollade hon tillslut att jag hade åldern inne. (hon var inte släkt med mannen i bakgrunden, trots att de delar utseende)



Jag sög av ölen rätt snabbt. Två dagar som singel och jag saknar redan oralsex som ett barn saknar sin napp (eller om det är så att även de saknar oralsex??).



Jag började tröttna på Hallsbro, så vi gick tillbaka till stationen och plankade på nästa tåg till Örebro. Kim W hade förberett ett bråk och jag hade lovat att bryta ihop och gråta över mitt ex, för att vi inte skulle bli avkastade. Men konduktören märkte inte att vi hade helt fel biljetter.



Väl framme i Örebro gick vi lite vilse. Jag ville gå och kolla på slottet, men hittade det inte på kartan.



"Här borde man bygga studentlägenheter", sa jag till Kim W som var nästan lika hög som slottet.



Precis brevid slottet låg Örebros läns museum - målet för vår voyage. Jag blev lite nervös.




Vid det här laget var vi mycket hungriga, så vi inledde besöket med att överlämna lite serieoriginal som Kim W hade med oss, och sen gick vi och åt på museets fina restaurang. Härligt.



Jag hade fortfarande problem med bristen på oralsex.



De här är Thomas Karlsson som jobbar på museet och har hand om utställningen. Han visade oss runt och var jäkligt trevlig. Han sa att jag också fick lämna in mina original, så det ska jag ta och göra. Det gjorde inget att de ser ut som skräp.



Att kolla på serieoriginal är för mig som det är för normala människor att kolla på hårdporr. Ja, jag blev kåt och svettig.



Om det är något jag lärt mig på Beckmans så är det vikten av att färgmatcha sin klädsel med utställningarna man går på.



Mitt improviserade föredrag om sambandet mellan manga och pedofili drog inte så många åhörare.



Efteråt blev jag lite sur för jag ville ha ännu mer skoj att kolla på.



Men Kim W tog mig till ett nytt Systembolag och så gick vi till en park där jag blev så här gullig och glad. Jag kom även på en idé till en roadmovie, en slags svensk version "Sideways", men istället för att åka till olika vingårdar så skulle den handla om två killar i kris som åker till olika Systembolag i landet. Colin Nutley kan få regissera eftersom han känner den svenska själen så bra.




Kim W gav mig goda råd. Han sa att jag skulle lokalisera en gemensam nämnare för alla misslyckade förhållanden jag haft.
Jag kom på att alla tjejer jag varit ihop med har gillat Harry Potter. Från och med nu är alltså min regel att inte träffa någon som gillar Harry Potter, och om hon ändå skulle göra det så måste hon vara så jävla ball att det är värt det.



Kim W gjorde en Skalman precis när jag kom till insikt.



I vattnet kring slottet hade de bytt ut de hungriga krokodilerna som i vanliga fall försvarar alla slott, mot hiskelig konst.



Jag fick ett psykbryt och försökte göra en Anna Odell, eftersom handen i vattnet påminde mig om att mitt ex också hade en hand. Som hon brukade peka med.



Kim W räddade mig dock från detta fruktansvärda öde, vilket gav honom ett enormt huvud.
Sen gick vi till tågstationen (och batteriet i kameran dog).

Epilog (typ i alla fall):
Rolig historia om stationen i Örebro. Jag behövde gå på toan och då var jag tvungen att skicka ett sms för att få koden till låset. Jag raderade ju alla mina sms i måndags, så nu är det enda sms:et i min inkorg ett från en toalett. Känn kärleken.

(Edit: Lina Neidestam hävdar att vi var i Hallsberg och inte i Hallsbro)

10 kommentarer:

  1. Då undrar man ju om det var du eller Lina som var i Hallsbro.

    SvaraRadera
  2. Hallstahammar är min teori.

    SvaraRadera
  3. örebro ligger väl ändå inte i västmanland? :)

    SvaraRadera
  4. Hmm, men Gustav Vasa levde för 800 år sen?

    SvaraRadera
  5. Örebro är heller inte landets tredje största stad utan den tredje tråkigaste.

    // U$

    SvaraRadera
  6. Åh, jag noterar imponerad att det dricks Miller - the champagne of beers!

    http://images.businessweek.com/ss/06/05/miller_products/image/miller.jpg

    I övrigt tillägges:
    hehe, ni e roliga ^_^

    SvaraRadera
  7. haha underbar tripp ni hade!

    SvaraRadera
  8. Haha! gillar dina tankar om konst!

    SvaraRadera