lördag 6 juni 2009

Skända flaggan gul och blå


Grattis på Nationaldagen.
Jag har kommit fram till att jag nog ändå är en patriot. Inte på det sättet som Sverigedemokrater-nazister, Nationaldemokrat-nazister och alla andra nazister är det på, utan på svenne-nazist-sättet.
Jag tror helt enkelt att Sverige är bäst på nästan allt. I alla fall att vi har de bästa värderingarna i världen. Vi är bäst på jämställdhet, sjukvård, skola och seriekultur.

Om jag hamnar i samtal med en turist eller pratar med någon utomlands, så börjar jag rätt snabbt falla in i "Well, in Sweeedeeeen we don't do it like this..." och så berättar jag om hur toppen allt är här med våra köttbullar, Volvo och ABBA. Jag bekräftar de vanliga stereotyperna och poängterar att vi är bättre än dem.
Jag tror inte att jag är ensam om det här beteendet och det är ju ganska pinsamt egentligen. Jag menar, jag har inte kollat upp om något annat land har bättre sjukvård, eller är bättre på jämställdhet osv. Det är bara något jag antagit.

3 kommentarer:

  1. Jag är väldigt likadan... Utan att veta särskilt mycket om hur allt fungerar i andra länder, så är jag helt säker på att jag har det bäst när jag bor här och är tacksam över att jag inte växt upp i något annat land. Helt sjukt. Men det går ju bra att klaga på sverige också när något är åt helvete..

    SvaraRadera
  2. Jag hatar egentligen alla länder inklusive sverige... fast kanske inte lika mycket... tror jag.

    SvaraRadera
  3. Jag föreslår uttrycket "slentrianpatriot". Och ja, jag är likadan.

    SvaraRadera