fredag 22 maj 2009

Svar på tekniska frågor kring mitt tecknande

De här fårgorna har jag snott från en annan blogg som snodde dem från en annan blogg.

Har du en "uppvärmningsbild", dvs ett enkelt motiv du skissar för att komma igång?
Jag har aldrig ens hört talats om "uppvärmningsbilder" innan, så nej.

Har du en valk på rithanden och isf var på handen?
Jag vet inte riktigt vad en valk är, men jag har en inbuktning på långfingret precis där pennan hamnar när jag skriver. Dock håller jag inte i pennor på samma sätt när jag ritar, så nej.

Blyerts - ja/nej? Om ja, vilken typ och hårdhet?
Nja, skulle vara H eller 2H eller nåt sånt. Hård alltså, om vi pratar serieteckning. Varför? Jo, för teckningen blir ljusare och lättare att sudda bort eller scanna in utan att scannern fattar att det finns nåt där.
Men om jag tecknar vanliga blyertsteckningar så är det främst mjuka stift som gäller, från 2B till stiftet faller isär. Mycket lättare att jobba fram kontraster med mjuka stift.

Tusch - ja/nej? Om ja, vilken teknik o vilken typ av tusch?
Jag använder mest Staedtler pigment liner numera. 0,3 för ögonfransar och bakgrunder borta i horisonten, 0,5 för nästan allt annat och 0,8 för bubblornas konturer.

Akvarell - ja/nej? Om ja, på papper med fin eller grov gräng?
Tror jag bara gjort max två-tre sidor serier i akvarell och det var längesen. Föredrar fin gräng. I gymnasiet köpte jag ett papper med helt galet grov gräng. Fattade aldrig vad jag skulle ha det till, var som att måla på månens yta.

Vilka tre ritverktyg tar du med dig till en öde ö?
Pinne, sand och fantasi. Om det inte redan finns där.

Favoritpapper?
Ja, just nu är det det hära pappret som jag köpte på Claes Olsson. Ett kilo papper för 34 spänn på barnavdelningen. Gillar färgen på det och att varje papper har liksom som spår av "fullkorn" i sig. Plus att det var billigt och luktar som miljövänligt toapapper.

Vilket sudd kan du inte leva utan?
Alla sudd. Jag kan däremot inte ro utan åror.

Vilken teknik behärskar du sämst...?
Spanska stolen.

2 kommentarer:

  1. nu har jag snott de här frågorna till min blogg ^_^

    hehe

    SvaraRadera