måndag 25 maj 2009

Isn't it ironic

Jag måste ha sett världens mest ironiska film igår på TV3, "Click". Adam Sandler spelar en stressad arkitekt och familjefar som har svårt att få ihop livspusslet. Han får en fjärrkontroll till livet som gör att han kan spola förbi jobbiga grejer. Jobbiga grejer som familjemiddager, gräl, sex osv. Fjärrkontrollen visar sig ha en funktion som gör att det sparar alla inställningar och sen börjar gå på autopilot och hela hans liv bara autospolas förbi och sensmoralen visar sig (helt jävla oväntat) vara att man ska ta tillvara på sin tid och sin familj och inte leva sitt liv på autopilot. Vilken jävla bra symbolik, för när filmen tog slut kände jag att, "fan, två timmar av mitt liv har just gått bort som jag kunde lagt på något mer viktigt".

Vad kan då vara viktigare? Jo, innan filmen så kollade jag på det där programmet som handlar just om familjer som umgås med varandra. Jag tror det heter "Holliday nightmares" och går ut på att två familjer som inte känner varandra ska åka på semester tillsammans och sen börja hata varandra. Smart koncept eftersom det för de flesta inte ens går att hålla sams i den egna familjen när man är ledig längre tider.
Ena familjen var sportig och den andra gillade att åka kanalbåt vääääldigt långsamt genom industriområden. Kanalbåtsfamiljens son som kanske var 9 år tyckte det mest var rätt trist och på frågan vad han gillade att göra svarade han, "Inget. Typ döda getingar". Ah, precis så där var jag när jag var liten. En sommar annordnade jag ett helt koncentrationsläger för flygmyror på landet. Jag dödade dem i glasburkar fyllda med "Yes".

4 kommentarer:

  1. Alltså jag grät på riktigt 2 ggr när jag såg Click. Jag är en sjuk sjuk människa.

    SvaraRadera
  2. Hej. Jag läste precis "till alla jag legat med", gillade den muchos. Och jag är en kräsen person ska du veta!

    SvaraRadera
  3. Bra gjort, Emma!

    Sabiner: Om du vill ha numret till en bra psykolog så kan jag fixa det!

    SvaraRadera