måndag 18 maj 2009

Ett taktiskt misstag

Idag gjorde jag ett stort taktiskt misstag. Taktiska misstag gör man ju ofta för att man har för lite information. Detta vet alla som spelat Warcraft 3.

Jag hade ca 400 kronor i mynt hemma (med betoning på "hade"). Dessa kom jag på att jag skulle gå med till banken och växla in - helst till sedlar, men till kontot om det inte gick att få dem i sedlar.
Mitt busskort gick ju ut i lördags, så jag tog de här 400 kronorna i mynt som vägde som ett litet barn och började gå från Hornstull till banken vid Mariatorget. Två hållplatser med t-banan alltså. Det var skittungt och när jag väl kom fram 20 minuter senare var jag rätt mör. Jag minns hur de hade skrattat åt mig på festen i fredags för att jag inte tränar på S.A.T.S (eller någon annanstans för den delen) och det här var självklart ytterligare salt i såren.

Inne på banken fanns det inte en enda kund under 65. Alla satt och stickade. Jag trodde att jag hade gått fel och hamnat på en syjunta.
Efter att fått väntat i en kvart så blev det äntligen min tur. Jag slängde upp pengapungen (det var inte en pengapung utan en plastpåse från Coop) på disken och förklarade mitt ärende.
- Njaaa, vi sätter in dem på diiitt kontåååååå, svarade hon surt på Lidinöiska.
- Okej, när får jag in pengarna då? sa jag på förortiska.
- Njaaa, deet berooor påååå. Näär deee kommeeeer.
(Vilka är "de"? Har de aliens som kommer och växlar pengarna? Eller är det billig arbetskraft från Östeuropa?? Vad är mest läskigt?)

Jaha, jag vinglade ut därifrån rätt utmattad efter kraftansträngningen, gick några meter och insåg att jag nu just låst in alla mina pengar i en vecka. De pengarna jag behöver nu! Fan, om en vecka får jag ju ändå min lön!!! KUKERROR!!!!!

8 kommentarer:

  1. Vad konstigt! Jag växlade in en massa mynt och fick in dom på mitt konto direkt!

    SvaraRadera
  2. Sol rockar säkert Nordea eller annat skräp...
    Eller ja alla är ju skräp, men en del är mer skräp än andra

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det mest upprörande i den här lilla vardagsbetraktelsen var att herr Sol INTE stoppade ner alla sina enkronor i ändamålsenliga enkronorsrör innan han lämnade in dem till den stackars bankflickan från Lidingön!
    Inte konstigt om det tar lite tid innan pengarna finns på kontot med tanke på allt pilleslit-göra tösen fick alldeles utan förvarning denna för henne säkerligen allaredan betyngande måndag. Det är inte lätt alla gånger att ha ett så själadödande yrke som banktjänsteman/kvinna.

    SvaraRadera
  4. Jag hade 660 kronor i mynt en gång. Jag gick till Willys och de var snälla och lät mig använda en sån där myntväxlare de har. Det tog 40 minuter.
    Ehm, menade inte att rub it in men sådär som mammor säger: "till nästa gång".
    Hoppas någon lånar dig pengar.

    SvaraRadera
  5. Frida: Hallå, hon hade en påse som jag fick hälla allt i. Jag hade några myntrör med dem så hon åt mig att bryta upp! Man kan inte vinna mot banken.

    På ICA eller vadfan det är vid Gamla Stans t-baneuppgång har de en myntväxlar grej, men jag orkade inte bära skiten hela vägen dit eftersom jag aldrig tränat på S.A.T.S JUHE!!!!!!
    !!!
    !!
    Min tjej kom och gav mig mat sen. Bra tjej.
    TJEJ vs inte tjej: 1-0

    SvaraRadera
  6. "med dem" ", men de" bla bla bla. Jag borde varit mer vaken på svensklektionerna. Då skulle jag suttit och skrivit riktiga romaner vid det här laget och inte klottra fram en massa serier!

    SvaraRadera
  7. HahaHaha, oj, förlåt! Jag hänger visst inte med i bankrutinerna nu för ti'n, hehe...

    mmm, mat är den bästa gåvan man kan få. Hon är en riktigt pärla denna fröken Berit, förstår man.

    Frida äter emsammen. Yoghurt med flingor.
    Fästman vs inte fästman: 0-1 ..?

    Nä vaffan, jag har nog hellre en kock än en karl när jag tänker efter.
    Då slipper man ju allt tjaffs och "he's-on-his-man-period"-gnäll och får bara god vällagad mat varje dag!


    PS. Skönt att du rättade dig själv i det lilla felslaget där.
    Det är ju helt okej att råka slarva till det lite i ett svar till en kommentar i en blogg (!) , speciellt när det man skriver dessutom gjort en lite frustrerad och upprörd.
    Men ändå, som sagt, tack för att du rättade dig själv med en gång. ^_^
    Det tyder på god omsorg om språkbruk...Vilket en yrkesskrivande person ju bör ha! ;)

    SvaraRadera